Redan nÀr man kliver in genom dörren till kontorslokalen i södra Stockholm dÀr Verket Produktion hÄller till mÀrks det att det Àr en kreativ arbetsplats. I ett av rummen förvaras rekvisita frÄn tidigare filminspelningar i form av ett tiotal ormbunkar, en stationsskylt och en docka i naturlig storlek.
I dag Àr det lugnt pÄ produktionsbolaget som Jerry Carlsson driver tillsammans med tvÄ kollegor, han Àr ensam pÄ kontoret. Om nÄgra dagar vÀntar en resa till Göteborg för att medverka vid filmfestivalen dÀr. à rets upplaga av den vanligtvis vÀlbesökta festivalen blir annorlunda. I och med pandemin visas alla filmer digitalt över nÀtet. FörÀndringen gör att det gÄr att se filmerna över hela Sverige, men kÀnslan av en fullsatt biosalong försvinner.
â Det hĂ€ftiga med en premiĂ€r Ă€r att man fĂ„r titta pĂ„ filmen för första gĂ„ngen med en publik. I Ă„r blir det inte sĂ„ vilket nog kommer kĂ€nnas lite speciellt. Som regissör har jag ingen aning om hur publiken uppfattar filmen. Men det kĂ€nns Ă€ndĂ„ fantastisk kul att fĂ„ vara med pĂ„ festivalen, sĂ€ger Jerry, som Ă€r aktuellt med tvĂ„ kortfilmer.
Först ut Ă€r âLyckad upptining av Herr Moroâ. Filmen Ă€r en del av Svenska Filminstitutets och SVT:s satsning â2021" dĂ€r sex regissörer fĂ„tt i uppdrag att gestalta Sverige hundra Ă„r framĂ„t i tiden. I Jerrys bidrag stĂ„r den Ă€ldre mannen herr Moro i fokus. Filmen skildrar nĂ€r han fĂ„r veta att det Ă€r möjlig att tina upp hans partner som varit nedfryst i fyrtio Ă„r.
â Det Ă€r nĂ„gon slags omvĂ€nd sorgeprocess, att man fĂ„r veta att en person som varit borta plötsligt ska komma tillbaka. Jag ville undersöka hur man kan kĂ€nna inför det och fundera över hur vi mĂ€nniskor reagerar emotionellt pĂ„ framtida tekniska lösningar, berĂ€ttar han.
âNattĂ„getâ hade vĂ€rldspremiĂ€r pĂ„ Venedigs filmfestival i september i fjol och visningen pĂ„ Göteborgs Filmfestival blir den första i Sverige. Filmen Ă€r en av sex nominerade till kortfilmspriset Startsladden.
â âNattĂ„getâ Ă€r inspirerad av ett minne frĂ„n nĂ€r jag var 18 Ă„r och sökte en filmkurs pĂ„ Dramatiska Institutet. Jag tog tĂ„get frĂ„n Ălvsbyn till Stockholm, gjorde en tjugo minuters lĂ„ng intervju och tog nattĂ„get hem igen. PĂ„ vĂ€gen hem hamnade jag mitt emot en kille som mötte min blick. Det var första gĂ„ngen som jag upplevde en ömsesidig attraktion med en kille.
Att göra film av egna upplevelser Àr inget Jerry Àr frÀmmande för.
â Jag lĂ„nar alltid nĂ„got personligt till mina filmer. Det hĂ€r Ă€r ett minne som Ă€r viktigt för mig, hĂ€ndelsen fick mig att omdefiniera vem jag egentligen ville vara. Filmen Ă€r ett sĂ€tt att dela med mig av den kĂ€nslan.
Trots att det pÄ pappret Àr tvÄ ganska olika filmer anser Jerry att det finns en hel del som förenar dem.
â Jag tycker sjĂ€lv att alla mina filmer undersöker vad det Ă€r att vara mĂ€nniska. Och Ă€ven om de skiljer sig Ă„t handlar bĂ„da om en person vars tillvaro förĂ€ndras i grunden.
âNattĂ„getâ Ă€r inspelad i Norrbotten, pĂ„ jĂ€rnvĂ€gsmuseet i Karlsvik och i filmstudion i SĂ€vast. Att han Ă„tervĂ€nder norrut för att filma har flera orsaker.
â En stor del av det Ă€r att jag Ă€r uppvuxen i PiteĂ„ och Ă„ren som jag bodde dĂ€r har format mig. Sedan tycker jag att det Ă€r roligt att spela in film i Norrbotten. Det finns en hĂ€rligt hjĂ€lpsam och positiv energi under filminspelningar dĂ€r som jag inte upplever i Stockholm.