Norrbotten tongivande för dans på skolschemat

En nygjord kartläggning visar att 86 av landets 290 kommuner har obligatorisk dansundervisning i grundskolan under ledning av danslärare. Av dem finns elva i Norrbotten. ”Det är bara att gratulera”, säger Cecilia Björklund Dahlgren, verksamhetschef, Institutet dans i skolan.

Cecilia Björklund Dahlgren gläds åt att flertalet norrbottniska kommuner har danslärarledd dansundervisning i grundskolan. "Man kan förändra världen med hjälp av dans. Det är inte så enkelt, men vi ska vara lyhörda och tycka att det är fantastiskt med de här kommunerna", säger hon. (Arkivbild)

Cecilia Björklund Dahlgren gläds åt att flertalet norrbottniska kommuner har danslärarledd dansundervisning i grundskolan. "Man kan förändra världen med hjälp av dans. Det är inte så enkelt, men vi ska vara lyhörda och tycka att det är fantastiskt med de här kommunerna", säger hon. (Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

Piteå2021-05-31 14:30

Institutet, som gjort undersökningen och där Björklund Dahlgren är verksamhetschef, arbetar med att synliggöra dans i skolan-verksamheter och sprida kunskap till skolor, högskolor och kommuner för att bredda intresset och öka ansvarstagandet. Visionen är "dans i skolan för alla".

Kartläggningen har hundra procents svarsfrekvens och visar att 86 kommuner har obligatorisk dansundervisning i grundskolan under ledning av danslärare. Cecilia Björklund Dahlgren, även professor i danspedagogik vid Luleå tekniska universitet, menar att alla unga inte fångas upp av traditionella idrotter, men kan få fysisk aktivitet och för den delen hitta uttryckssätt genom dansen. Dessutom med en positiv sidoeffekt.

– Forskning slår fast att barn och ungdomar som dansar kan läsa av andra människors sinnestämning bättre, de utvecklar empati, säger hon.

– Precis som man möter bild och musik i skolan ska man få möta dans som uttrycksform. Det finns nu i 86 kommuner.

Hon vill synliggöra vad dessa kommuner gör.

– Det som är ovanligt är att de ska göra någonting som de inte måste. Att lärare och rektorer tar in obligatorisk dansundervisning, vilket ännu inte är inte inskrivet i kursplanerna, visar att de ser att barn mår så bra av detta att de inte kan vara utan det.

– Av 14 kommuner i Norrbotten är det elva som, utöver att man ger dans på fritiden, går in i skolorna. Det är inte alla kommuner som har det i alla sina skolor, men man har påbörjat ett arbete för dans i skolan.

Hon tror att mycket är tack vare uthållighet och dialog mellan politiker och pedagoger, samt att det finns en långsiktighet och en tanke i norr att man inte kan "förlita sig på andra" utan måste skapa förutsättningarna själva.

Björklund Dahlgren lyfter fram Piteå och Skellefteå som nordliga kommuner som tagit stort ansvar för dansutveckling och har ett mångårigt samarbete mellan varandra. Hon pekar även på regionala danskonsulenter och Dans i Nord som samverkande faktorer för att bredda intresset.

– Dans i skolan är i första hand till för barns utveckling, men man kommer in i ett sammanhang att få ta del av vad danskonst betyder. Vi får ingen fart på danskonstens utveckling om man inte erkänner den breda basen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!