Branschtips till unga musiktalanger

Konstruktiva tips, anekdoter från musikbranschen och intern musikhumor avlöste varandra när Manifest on tour landade i Piteå på lördagen. Sex musikakter, de flesta från Piteå, slöt upp för att möta representanter från branschen på Acusticum.

Linnea Larsson från Piteå fick tips av panelen som skymtar i bakgrunden. ?Foto: Anders Sandlund

Linnea Larsson från Piteå fick tips av panelen som skymtar i bakgrunden. ?Foto: Anders Sandlund

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2013-11-25 06:00

The Chickpeas band från Piteå var första bandet ut. Efter sitt korta framträdande fick de sitta på scenkanten och ta emot panelens tips. Bland annat fick de beröm för sina turnésamarbeten med SJ och hur de blandar högt och lågt - upplysning om aktuella händelser lika väl som fikabilder på bandet - i sociala medier.

Christine Hemdal, egenföretagare inom musik och dans, tyckte att bandet kunde tänka på positionerna på scenen samt på vilken bandmedlem som ska vara i blickfånget och när.

– Tänk i riktningar. ”Vart tittar vi”. Annars blir ni som öar. Man måste känna det ni gör i attacken på rummet, blev hennes råd.

– Ett bra tips är att filma framträdanden och titta på det tillsammans. Vad ni tror att ni är stämmer inte alltid med verkligheten, sa Fredrik Holmgren, SAMI.

Mer lättgooglat

Singer/songwritern Linnea Larsson från Piteå har hållit på som artist i eget namn i två år. Hon fick beröm för sin musik av producenten/Mando Diao-trummisen Patrik Heikinpieti, men också råd att tänka på sin position på scenen eftersom hon sitter vid ett piano.

– Du behöver inte vara en bit in på scenen, från sidan. Du skulle kunna ha pianot här framme, sa Magnus Pejlert från Sensus och pekade på en punkt längst fram i mitten.

Panelen tyckte också att hon skulle fundera över vilket namn hon seglar under när hon är artist. Att ta bort dubbla n och dubbla s i namnet kunde direkt göra det mer lättgooglat.

I dag handlar det ofta om att försöka göra saker på egen hand i lanseringen. Anders Engström, SOM, Svenska oberoende musikproducenter, kom dock med ett påpekande:

– Det finns faktiskt skivbolag också. Man är inte tvingad att göra allt själv. Det finns människor som är duktiga och kan göra skillnad.

Uppmanade till stöld

Skribenten Ewa Tanmark gick så långt som att uppmana till stöld när man marknadsför sig:

– Kolla på någon som ni tycker har lyckats bra, se hur de har gått tillväga och låna deras tillvägagångssätt. Ingen äger en marknadsföringsstrategi.

Efteråt tyckte Linnea Larsson att det blev en givande stund.

– Det var grymt bra. Man är ganska ”själv” och kan behöva en knuff och att få veta var man befinner sig just nu. Det kan lätt bli att man trampar på samma ställe.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!