Skaraborgaren som älskar Norrbotten

Konstnären Chennet Juhlin från Lidköping vid Vänern gillar Norrbotten, är inspirerad av den kärva naturen och ställer gärna ut här uppe. Han har tidigare haft utställningar i Kiruna, Gällivare, Kalix och Boden och nu ställer han ut för andra gången hos Piteå konstförening (första gången var 1995) med vernissage i dag, lördag.

Varje år gör Chennet Juhlin ett aktuellt politiskt grafiskt blad, i år kommer det förmodligen att handla om Nordafrika.

Varje år gör Chennet Juhlin ett aktuellt politiskt grafiskt blad, i år kommer det förmodligen att handla om Nordafrika.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ 2011-02-26 06:00

- Jag uppskattar verkligen att ställa ut hos ideella konstföreningar som ger järnet och här uppe möts man av en sådan vänlighet och gästfrihet! berömmer Chennet Juhlin vars utställning i Konsthallen vid Stadsbiblioteket just har blivit färdighängd när vi träffas.

Här samsas hans kraftfulla färgsprakande oljemålningar med grafiken - etsningar och torrnålsgravyrer - med dess mer sparsmakade uttryck. Koppargrafiken bryter av oljan och släpper in luft i utställningen.

Helikopterfärd
En helikopterfärd över Kirunas fjällvärld för drygt tjugo år sedan fick avgörande betydelse för skaraborgaren, som tilldelades det välkända Kirunastipendiet för konstnärer 1989.

- Där hittade jag dynamiken och farten i landskapet.

De dramatiska oljorna, där stora fåglar ofta finns med i bilden - exempelvis den stora målningen "Dans med fåglar" - dominerar utställningen. Men vi börjar med att prata om grafiken.

Ny bildvärld
- Jag har alltid arbetat med grafik vid sidan om måleriet, men i början av 2000-talet dök det upp en ny bildvärld och jag har gjort det till en livsuppgift att göra ett blad med politiskt motiv en gång om året, berättar Juhlin och pekar på några exempel från de senaste åren, däribland "Under tiden vargarna ylar ..." från 2010. I det övre bildfältet ser vi två vargar, vilket syftar på den svenska vargjakten, i det undre fältet en bild från jordbävningskatastrofens Haiti.

Tidigare blad har handlat om Irak och Burma, årets politiska grafiska blad kommer troligen att ha upproren i de Nordafrikanska länderna som motiv.

I ratornas rike
Om dessa blad utgör nästan dagsaktuella kommentarer så arbetar Chennet Juhlin under desto längre tid med andra grafiska verk, det kan ta 3-4 år att bli klar med somliga bilder, berättar han. Han sågar i kopparplåtarna och lägger pussel; till dessa senare verk hör "Drömfågeln", en svartvit bild som försetts med en blå accent hämtad från ett penselstreck.

I de grafiska bladen började en särskild sorts fåglar, "rator", att uppträda. Namnet tog konstnären, som även är glad i ord och ibland förser sina bilder med aforismer, från de av många människor avskydda skarvarna. Dessa stora svarta fåglar som bildar kolonier, bland annat i Juhlins hemtrakter vid Vänern, påstås skita ner träden så att de dör. Chennet gillar dock dessa fåglar, denna ratade art, rator.

- Jag är imponerad av dem, de har en säregen mystik där de sitter och glanar ...

Chennet Juhlins målningar är anslående, till exempel "Strimma", ett minne från Lappland där vattnet rinner ljust från hög höjd mot bakgrund av en mörkblå fjällvägg, eller "På väg hem", där en mörk gestalt rör sig framåt i ett ljusvibrerande landskap.

Men jag vill påstå att grafiken, där det förekommer många självporträtt, är nog så intressant och pregnant. Jag får snabbt en favorit, "Fragment" i torrnålsteknik; till bilden hör följande aforism: "Fragment/Trasig poet/vandrar ensam/mot/bloddrakens moln./Tystnad." Bilden är ett självporträtt från en tid då konstnären tog sig fram på kryckor i väntan på operation och upplevde sig själv som blott och bart ett fragment. Himlen är rosafärgad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!