Politisk konst om det som det inte talas om

Den samiske konstnären Anders Sunna, 26, hade tre målningar med på Vårsalongen på Liljevalchs i Stockholm i år. Två av dem såldes, den tredje, en bild av en till synes tom tingssal, kan beskådas på Piteå konsthall, där Sunna nu ställer ut i Konstföreningens regi.

Om man slänger en hastig blick på bilden föreställer den en tom tingssal. Men tittar man närmare framträder både människor och dödskallar i rad. Anders Sunna målar i lager på lager.

Om man slänger en hastig blick på bilden föreställer den en tom tingssal. Men tittar man närmare framträder både människor och dödskallar i rad. Anders Sunna målar i lager på lager.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ 2011-10-03 06:00

Målningen av rättegångslokalen är litegrann typisk för Anders Sunnas konst. Hans familj har varit involverad i rättsprocesser mot den svenska statsmakten ända sedan fadern tvingades lämna sitt renbetesområde 1972. Han tvångsförflyttades och det pågår fortfarande rättegångar, nästa hålls den 11 oktober, berättar Sunna, som är uppvuxen i Kieksiäisvaara utanför Pajala, men bosatt i Vännäs.

Typisk är målningen av tingssalen även i så måtto, att den innehåller lika mycket under ytan som det man ser vid ett hastigt betraktande.

Lager på lager
- Nej, salen är inte tom; om du tittar närmare efter, så finns det människor inuti möblerna. Mina bilder är gjorda i lager på lager, säger konstnären och berättar att han inledde sin utbildning på programmet för byggnadsmålare vid gymnasiet i Kiruna. Där lärde han sig mycket om teknik, kunskaper som han har nytta av även som konstnär.

- Jag kan använda olja, lackfärger, akryl, tempera och sprejfärger i en och samma målning. Det går bra bara man vet i vilken ordning man ska sätta dit färgerna, det och mycket annat lärde jag mig i gymnasiet.

Förutom att mixa alla möjliga färger - emellanåt använder han till och med renblod - är han inte främmande för att slipa och såga i tavlorna, som oftast utgör ett slags collage.

Konstskolor
Efter gymnasiet fortsatte Anders Sunna att utbilda sig till konstnär, först på Umeå konstskola och sedan på Konstfack i Stockholm, där han gick på avdelningen för fri konst 2006-2009.

Han arbetar numera omväxlande som byggnadsmålare (företrädesvis under sommarhalvåret) och bildkonstnär.

Vissa teman och schabloner återkommer och återanvänds i målningarna. På många av bilderna återfinns människokranier, dödskallar. De är en konkret påminnelse om rasbiologernas ökända skallmätningar från 1910-talet och framåt. Och särskilt spännande tyckte de så kallade frenologerna med Herman Lundborg i spetsen tydligen att urbefolkningens kranier var. Deras skallar mättes och de fotograferades från olika vinklar likt brottslingar.

Politisk konst
Sunna håller på med ett projekt om rasforskningen i norra Sverige tillsammans med den holländske konstnären Michiel Brouwer.

Att Anders Sunna är uttalat politisk, kanske rent av en aktivistisk samisk konstnär, är uppenbart för var och en. En gång blev hans konst - med en formulering som Anders gillar - i Aftonbladet betecknad som "en uppfuckad renskötar-estetik".

- Min konst är baserad på mina egna upplevelser bland annat i renskötseln, samisk historia och i den politik som berör det samiska samhället. Visserligen har min konst en aggressiv framtoning, men innehåller en hel del humor - för roligt det har jag verkligen när jag framställer mina verk. Jag hoppas att min konst lyfter fram det som det inte talas om i Sverige, sammanfattar Anders Sunna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!