Piazzollas tangoopera får sin premiär i Piteå

För första gången ges tangomästaren Astor Piazzollas operita "María de Buenos Aires" med text av Horacio Ferrer på svenska. Det är Piteå kammaropera som sätter upp denna tangopassion i två akter och den får sin premiär på Studio Acusticum nu på lördag.

Regissören Anna Azcárate berättar att tangon hade låg status och tycktes vara på utdöende när argentinaren Astor Piazzolla (1921-1992) skapade "den nya tangon".

Regissören Anna Azcárate berättar att tangon hade låg status och tycktes vara på utdöende när argentinaren Astor Piazzolla (1921-1992) skapade "den nya tangon".

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ 2011-10-13 06:00

Som María får publiken möta mezzosopranen Annika Skoglund medan skådespelaren Lars-Erik Berenett spelar rollen som Berättaren/Poeten/Anden, El Duende.

Anna Azcárate står för regin. Och konstmusikensemblen Norrbotten NEO återskapar Astor Piazzollas musik tillsammans med den i Buenos Aires födde bandoneon-spelaren Marcelo Nisinman.

Kände Piazzolla
Nisinman, för närvarande bosatt i Schweiz, kände och samarbetade med "den nye tangons" skapare Astor Piazzolla (1921-1992) under några år i Buenos Aires. Han tycker att "María de Buenos Aires", som hade urpremiär just i Argentinas huvudstad 1968, fungerar alldeles utmärkt i svensk språkdräkt, ja rent av bättre än på det möjligen lite yvigare spanska språket.

Nisinman, som i och för sig inte förstår svenska, uppfattar vårt språk som mer minimalistiskt och perfekt i det här sammanhanget. Att texten blir kortare är en fördel, som bandoneonisten uppfattar det.

Blommiga metaforer
Anna Azcárate, Annika Skoglund och Lars-Erik Berenett berömmer översättaren Leif Janzons arbete.

- Ferrers text är skriven på vers och Janzon har gjort ett fantastiskt arbete som lyckats översätta alla blommiga metaforer till svenska, säger Anna Azcárate.

I den allra första uppsättningen av operitan (betyder ordagrant liten opera) som Piteå kammaropera nu har tagit sig an hade librettisten Horacio Ferrer själv rollen som recitatören El Duende. Här görs den alltså av den erfarne skådespelaren Lars-Erik Berenett, 68, som gick i pension redan vid 62 års ålder och säger att han numera bara tar på sig uppgifter som ligger honom varmt om hjärtat.

Rolig utmaning
- Det här är en härlig och spännande utmaning. Jag är inte bara recitatör, utan även en spelledare som slår in instrumenten. "María de Buenos Aires" är en hybrid mellan konsert och teater/opera, säger Berenett.

Piazzolla skapade en ny form av scenkonst, där musik, sång, dialog, dans och rörelse (här förekommer dock ingen dans) smälter samman - poetiskt och gränsöverskridande. Vad passar då bättre än att den genreöverskridande Annika Skoglund gör rollen som María? Skoglund sjunger lika gärna opera och romanser som jazz.

Modulationer
- Tangon är ju en mix av olika influenser, bland annat finns afrorytmer invävda. Jag känner igen det jazzidiomatiska hos Piazzolla med alla modulationer, säger Annika Skoglund.

Ett myllrande persongalleri omger María i Buenos Aires: psykoanalytiker, tjuvar, prostituerade, studenter, gatusångare, murare, pastabagerskor med flera. Dessa roller spelas av fyra musikstudenter. Efter premiären i Piteå inleds en turné som sträcker sig från Pajala i norr till Sundsvall i söder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!