Konkurrensen är stenhård, antalet sökande var i år 2 053 och fondstyrelsen delade ut 205 arbetsstipendier till yrkesverksamma bild- och formkonstnärer, varav 87 stipendier på 100 000 kronor vardera och 118 stycken så kallade målinriktade arbetsstipendier på 120 000 kronor per år under två år.
- Det här är det största stipendium jag fått hittills, tidigare har jag fått mindre projektstipendier, säger Johan Bergström, som är född i Piteå 1978 och gick ut Högskolan för fotografi i Göteborg 2007.
Inte öronmärkt
Samma år hade han en utställning i Piteå konsthall, där han visade bilder från sitt avgångsprojekt, "Nostalgia".
- Arbetsstipendiet är trevligt därför att det är avsett för fortsatt arbete och pengarna är inte öronmärkta till något visst ändamål. Man är inte direkt redovisningsskyldig med kvitton och så, men om man ska ha möjlighet att premieras på nytt av Konstnärsnämnden, så måste man givetvis kunna visa att man åstadkommit något sedan det första stipendiet.
Tidigast om tre år kan han söka det målinriktade arbetsstipendiet.
Projekt på gång
På frågan om han har tänkt att använda stipendiepengarna till något speciellt svarar Johan:
- Jag har två pågående projekt, "The Spectators" och "Smoke Signals", och dessutom ett helt nytt projekt i Norge som jag började med i sommar och som kommer att kräva nya resor.
"The Spectators" är ett konceptuellt arbete som är lite krångligt att beskriva i ord. Men det handlar om att Johan Bergström fotograferar personer samtidigt som dessa blir fotograferade av en annan fotograf medan de poserar framför något berömt monument. Hittills har han använt sig av Triumfbågen i Paris och Frihetsgudinnan i New York.
Poserar
- På mina bilder ser man bara den poserande människan tagen ur sin kontext (sammanhang), utan vare sig monument eller fotograf och det blir ett märkligt och intressant glapp där.
Det andra pågående projektet skildrar konsekvenserna av statliga svenska Vattenfalls brytning av brunkol i östra Tyskland.
- Hela byar skövlas för att man ska komma åt nya fyndigheter. Men jag fotograferar inte i klassisk reportagestil, utan leker lite med formen, säger Johan Bergström.