- Den har den vardagstristess som Roland Schimmelpfennig spelar emot. Mitt i den här vardagligheten händer det märkliga saker, säger Melanie Mederlind.
Efter sina rosade uppsättningar av Sarah Kanes "Psykos 4:48" resepektive Elfriede Jelineks "I Alperna" är hon tillbaka på Riksteatern i vår med ännu en samtida och till formen utmanande dramatiker: tysken Roland Schimmelpfennig.
Kärleksförklaring
Pjäsen, "24 timmar Berlin", beskriver hon som en kärleksförklaring till Berlin, en surrealistisk fresk, skrivet av en formmedveten dramatiker som gärna kallar sig arkitekt. Roland Schimmelpfennigs manus är fattiga på dialog men desto rikare på beskrivningar av scener och händelser där karaktärerna inte nödvändigtvis talar med varandra. Handlingen drivs framåt ändå. Schimmelpfennig skriver som för film - fast ändå teater. För skådespelare, av tradition vana att jobba mer utifrån text än beskrivningar av scenrummet blir hans pjäser en utmaning.Uppbrutna historier
- Han skriver väldigt filmiskt, inga traditionella berättelser utan gärna uppbrutna historier. Hans pjäser är ibland som långa bildbeskrivningar.Samtida dramatik, gärna tysk, politisk och formmässigt nydanande lockar Melanie Mederlind. Hon har just kommit hem från Norge där hon satt upp Elfriede Jelineks "Ulrike Maria Stuart" på Nasjonalteatret i Olso. Sista veckan i november börjar hon repetera "24 timmar Berlin" som får premiär 31 januari nästa år.