"Blåbärskriget" - en film för landsbygden

film. "Blåbärskriget" utspelar sig på landsbygden - och kommer att ses på landsbygden. Den kommer knappt ens att kunna ses i någon av de större städerna.- Det här är ett test, säger regissören Lars Göran Pettersson.

Övriga2007-10-25 00:00
Två rivaliserande bärplockargäng, ett från Thailand, ett från Polen, blir båda blåsta av traktens småpåve. De beslutar sig för att hämnas, samtidigt som småpåven och lokalpolitikerna intrigerar för att lägga vantarna på EU-bidrag för flera miljoner.

Inte sökt stöd

Där har ni handlingen i "Blåbärskriget", en film som producerats helt utan stöd från Filminstitut eller tv-bolag. Och som uteslutande kommer att kunna ses på platser som Smedjebacken och Garpenberg.

- Jag utgick från att man inte får stöd för en sådan här film. Hade man kunnat få det skulle vi naturligtvis ha sökt. Men med de konsulenter som finns på Filminstitutet får man inget för en sådan här film, säger Lars Göran Pettersson, som regisserat och skrivit manus.

I stället är hela filmen finansierad av privata medel. Från produktionsbolag som gått in med lite större summor till färghandlare som sponsrat med några burkar färg. Sammanlagt ligger budgeten på 7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med de 20 miljoner som en genomsnittlig svensk film kostar.

Inga städer visar

- Vi kanske inte får tillbaka hela budgeten, men om vi får tillbaka det vi lagt ut i kontanter och lite för vårt arbete så är det bra, säger Lars Göran Pettersson.

Men det är inte bara finansieringen som skiljer "Blåbärskriget" från andra filmer. Den kommer mestadels att kunna ses på landsbygden, dit den distribueras digitalt. Den kommer att gå upp på cirka 50 platser i Sverige, i nedlagda Folkets hus, gamla biografer och dylikt. Helt utan inblandning från SF eller Svensk bio, som efter Astorias fall har näst intill monopol på filmdistribution.

- Det här är ett test för våra små bolag för att se om det finns en möjlighet att distribuera film på det här sättet. Jag tror att det går, men kanske att det behövs ett distributionsbolag som är berett att rikta in sig på landsbygden och hoppa över storstäderna, säger Lars Göran Pettersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!