Michael Beutler bland kottgubbar och tyska kakor

Det är stort, det är roligt och det är helt klart egensinnigt. Tysken Michael Beutlers stora, bångstyriga installationer kan just nu ses på Bonniers konsthall i Stockholm.

Övriga2008-02-15 00:00
Stockholm (TT Spektra)Det första som möter besökaren är verket "Kottgubbar and the Memphis pipeline": långa rör av målad och ihopvikt tetrapak som Michael Beutler har konstruerat tillsammans med ett antal studenter från Konsthögskolan och personalen på Bonniers konsthall.

- Det handlar mycket om att mina verk är liksom ett mellanting mellan hantverk och industriell produktion. Det är inte högteknologi. Jag tror jag är pre-dataåldern, säger en lågmäld men mångordig Michael Beutler medan han visar sina verk.

Eller post-dataåldern? Allt blir ju mer småskaligt och lokalt?

- Jo, det stämmer. Jag är småskalig och allt handlar om lokalen, det lokala. Till exempel syns det i titeln på "Kottgubbar and the Memphis pipeline" som ju är gjort för Bonniers konsthall. Dessutom syns det i materialet. Tetrapak är mycket svårare att få tag på i Tyskland.

Handgjorda maskiner

Överallt står de handgjorda maskiner han använt för att göra verken. Stora träkonstruktioner med kugghjul, hävarmar och spakar. Själva arbetsprocessen är nästan lika viktig som verken, även om den inte är publik.

- Jo, men resultatet är också huvudsaken. Det finns ingen hierarki i det. Tiden man spenderar när man tittar på det är också viktigt. Och arbetsprocessen kan ju delas upp i olika delar. Först får man en ide och så vidare.

Tysk kaka

I ett annat rum ligger en stor hög av svart plast lindad runt till synes slumpmässiga pinnar och rör. Pinnarna och rören har han hittat på Londons gator. Verket heter "Pump up the volume - Herrmann". Herrmann är en tysk kaka. "Pump up the volume" tror han är en låt med KLF (i själva verket var det M/A/R/S/S som gjorde den). Med andra ord: humor är viktigt. Lekfullheten är viktig.

Du lyckas både vara lekfull och monumental. Hur medvetet är det?

- Det är en väldigt viktig aspekt av det. Jag skulle inte vilja göra monumentala verk som bara är det. Nu kan man se att de är gjorda här, på plats, och då förstår man förhoppningsvis att det var kul att göra dem.

Michael Beutlers utställning på Bonniers konsthall öppnar den 14 februari och håller på till och med den 6 april.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!