- Det handlar mycket om att mina verk är liksom ett mellanting mellan hantverk och industriell produktion. Det är inte högteknologi. Jag tror jag är pre-dataåldern, säger en lågmäld men mångordig Michael Beutler medan han visar sina verk.
Eller post-dataåldern? Allt blir ju mer småskaligt och lokalt?
- Jo, det stämmer. Jag är småskalig och allt handlar om lokalen, det lokala. Till exempel syns det i titeln på "Kottgubbar and the Memphis pipeline" som ju är gjort för Bonniers konsthall. Dessutom syns det i materialet. Tetrapak är mycket svårare att få tag på i Tyskland.
- Jo, men resultatet är också huvudsaken. Det finns ingen hierarki i det. Tiden man spenderar när man tittar på det är också viktigt. Och arbetsprocessen kan ju delas upp i olika delar. Först får man en ide och så vidare.
Du lyckas både vara lekfull och monumental. Hur medvetet är det?
- Det är en väldigt viktig aspekt av det. Jag skulle inte vilja göra monumentala verk som bara är det. Nu kan man se att de är gjorda här, på plats, och då förstår man förhoppningsvis att det var kul att göra dem.
Michael Beutlers utställning på Bonniers konsthall öppnar den 14 februari och håller på till och med den 6 april.