Mamma Andersson som blivit hennes internationella artistnamn och även titel på utställningen, är den svenska konstnär som fått mest uppmärksamhet utomlands någonsin, tror museichefen Lars Nittve. Sitt stora genombrott fick Karin Mamma Andersson på Venedigbiennalen 2003.
Trampade på duken
Till Moderna museet har målningarna flugits från Los Angeles, New York och London. Utställningen spänner över ett femtiotal verk gjorda över tio års tid. De allra senaste visades på David Zwirner Gallery i New York för ett år sedan. Gigantiska "Rooms under influence", som köptes av Museum of Modern Art i New York, är kanske det som mest pekar mot framtiden: Ett gulnande landskap övergår i ett scenografiskt rum, som i sin tur övergår i en avskrapad spegelbild av samma rum. Karin Mamma Andersson trampade på den färdiga målningen för att få fram det uttryck hon ville, berättar kurator Ann-Sofi Noring.- Viktigare än själva motivet har alltid varit måleriet i sig, hur det flödar, hur det tunnas ut. I de senaste målningarna blir färgen nästan lika tunn som akvarell. Kanske går hon åt ett mer abstrakt uttryck nu?
Gröna växter pryder en av utställningssalarna. Som att svära i kyrkan på ett konventionellt modernt konstmuseum. Senast det skedde på Moderna var på den stora Matisseutställningen.
- Karin jobbade här som vakt då och bestämde att om hon någon gång skulle ställa ut här skulle det vara med växter, säger Ann-Sofi Noring.
Svarta graffitimoln
Måleriet är både omedelbart och komplext, förförande vackert men också ångestladdat, drömskt, med svarta moln, ditsprayade med graffitiburkar.Även om Karin Mamma Andersson för tre år sedan deklarerade att hon för alltid gjort slut med den norrbottniska hembygdens björkar, återkommer de.
"Jag avskyr björkar" förklarar dramatikern Lars Noren vars ateljesamtal med konstnären återges i katalogen.
Ofta utgår Karin Mamma Andersson från andras bilder. Hon samplar som musikerna, men alltid med ett djupt personligt tilltal.
Utgångspunkten kan vara en bild på en stel, baltisk biblioteksinteriör, rippad från en turistbroschyr. Utifrån det baltiska biblioteksrummet har hon gjort målningen "Rörd av gudarna" där biblioteksbesökarna är anonyma statister medan figurerna i mattan däremot träder in som levande påminnelser om liv och galenskap. Just mattfigurerna är i sin tur hämtade från en målning av Ernst Josephson, husgud liksom Carl Fredrik Hill.
- Konsthistorikerna kan gå på skattjakt, men det är inte nödvändigt. Jag hoppas besökarna upptäcker hur mångfacetterad hon är, att hon är både mycket lättare och svårare än vad man tror. Man kan fastna vid så många olika nivåer i hennes målningar, säger Ann-Sofi Noring.