Förlag kräver högre stöd till klassiker

litteratur. Få rusar till bokhandeln för en ny klassiker. För att klara att ge ut den nya klassikerserien med världslitteratur begär de stora förlagen högre statligt stöd.Inte heller bokhandlarnas intresse är givet.

Övriga2007-05-18 00:00
- Med hjärtat vill man ju kunna ta fram en klassiker till varje kund som kommer in och frågar, men dessvärre är det för få, och så har det varit länge. I dag finns ett oerhört utbud av nyheter på bokmarknaden och det är också de som får uppmärksamhet i media, säger Jonny Mattiasson, produktchef på Bokias centralkontor i Göteborg.

Bokbranschen går på högvarv, men av bokhandelskedjorna var det bara Akademibokhandeln som gjorde en central beställning av Bonniers nya serie moderna klassiker som lanserats nu i vår. Titlar som "Svenska folksagor", Elin Wägners "Väckarklockan", Virginia Woolfs "Mot fyren" och Stig Larssons "Nyår" ingår. Endast nio butiker skulle lyfta fram böckerna stort, enligt branschtidningen Svensk Bokhandel.

Ingen av titlarna beställdes i mer än sammanlagt 800 exemplar. Inte heller Aris Fiorets uppmärksammade nyöversättning av Nabokovs "Lolita".

- På en månad har vi sålt 17 Lolitor och det är helt okej försäljning för en klassiker, säger Aron Luthman som jobbar på Akademibokhandeln City i Stockholm.

- Men jämför man med Läckbergs nya eller Stieg Larssons är det nästan ingen efterfrågan alls.

"Vi älskar böcker"

Håkan Rudels, marknadschef på Bonniers, hade ändå väntat sig ett större intresse för den nya klassikerserien från bokhandlarna.

- Jag är lite besviken, klassiker sysslar ingen med för att tjäna pengar. Vi gör det för att vi älskar böcker och för att klassikerna utgör grunden för det vi jobbar med. Vi tyckte det var dags att göra något nytt. Vi ville placera klassikerna i nutid med roligare omslag, och med en spretigare utgivning.

Men inte heller de stora bokförlagen är beredda att investera i den folkliga bildningen till vilket pris som helst. I synnerhet inte om det gäller afrikanska och asiatiska titlar. Kulturrådet stötte på motstånd från framför allt de större förlagen, som har större omkostnader, inför utgivningen av den nya klassikerserien av världslitteratur. Serien, som görs efter beslut från regeringen, riktas delvis till skolan och arbetet med att ta fram titlar fortgår som planerat. Hittills är det bara sex romaner som blivit utgivna, framför allt av mindre förlag som Tranan, Alhambra och
Ruin förlag.

Kulturrådet har kopplat in två ekonomer som före sommaren ska presentera förslag på hur stödet kan höjas och göras om.

- Förlagen vill ha en säker ekonomi för den här utgivningen och vi kommer att förbättra stödet, säger Cay Corneliuson på Kulturrådet.

Stig Larsson säljer

Natur och Kulturs nyöversatta och inbundna utgåva av
David Henry Thoreaus miljöfilosofiska "Walden" går bra för att vara klassiker, enligt förläggaren Ulf Ivarsson. Han tror på titlar som möter en samtida debatt.

Ett mindre förlag som Modernista däremot ger ut sina klassiker med självklara vinstkalkyler. Pietro Maglio och hans kollegor satsar på en smalare och mer exklusiv utgivning av just modernistiska klassiker, från efterkrigstiden och framåt. Gertrud Stein eller Italo Calvino, i papperspärm med ren formgivning.

- Vi tjänar bra med pengar på vår klassikerutgivning. Hälften av de klassiker vi förlagt har sålt slut och tryckts till, säger Pietro Maglio.

- Carl Henning Wijkmarks "Jägarna på Karinhall" är ett exempel. Den trycks nu i ett tredje format för tror jag femte eller sjätte gången av oss. På bara några år. Marcel Prousts kommande "Samlade noveller" är ett annat exempel, den är väldigt väl insåld och kommer nå en stor upplaga. Stig Larssons debutroman "Autisterna" från 1979 ett tredje exempel. Den ger vi också ut i ett tredje bokformat på bara några år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!