Bruce Broughton frÄn Los Angeles har varit verksam som kompositör i 45 Är. Ett exempel pÄ hans konsertmusik kunde höras vid festspelsinvigningen i fredags, men det Àr filmmusik det handlar om pÄ mÀstarkursen som han nu leder - Festspelens första pÄ temat under de 30 Är som gÄtt.
Bruce Broughton har ocksÄ skrivit musik för en lÄng rad tv-serier, teater och dataspelet "Heart of darkness" (som produceras i Frankrike). Han undervisar ocksÄ vid universitetet i södra Kalifornien, USC, som har en stor avdelning för filmmusik.
Musik pÄ bestÀllning
SjÀlv anser sig Bruce Broughton vara kompositör kort och gott. Han sÀger att han helt enkelt gör "music on demand", det vill sÀga den musik som bestÀllaren eller tillfÀllet krÀver.
-Jag sÀger hela tiden till mina studenter att det Àr det som gÀller för en tonsÀttare.
Han understryker ocksÄ att han gillar att göra konsertmusik, gÀrna för smÄ ensembler - kvartetter, trios, solister, olika konstellationer av band, och Àven för större orkestrar.
- Att göra musik av en egen idé som man bara kan skriva ner i den lÀngd man önskar, skiljer sig frÄn att göra tidsbegrÀnsad musik synkroniserad med bilder eller scener som har ett dramaturgiskt mÄl.
- Den tekniken kan man utveckla och det Àr det jag försöker lÀra studenterna. Animerade figurer Àr till exempel alltid snabbare Àn vad nÄgon Àr i det verkliga livet och alla kÀnslor i tecknad film Àr komprimerade. Det mÄste man tÀnka pÄ nÀr man gör musiken, sÀger han.
Musik vÀcker kÀnslor
Pedagogiskt förklarar Bruce Broughton att det vÀrsta man kan göra i sammanhanget Àr att skriva efter formulÀr. Det bÀsta Àr att blanda olika musikstilar, det vill sÀga göra sÄdant som man annars inte gör.
- Film Àr showbusiness. Showen Àr det som ser ut att vara nÄgot det inte Àr. Business handlar om att göra pengar. DÀremellan nÀmns inte konst, moral och etik, sÄ allt handlar om att fÄ sÄ stor publik som möjligt.
- Filmmusik Àr till för att hjÀlpa publiken att ge gensvar, respons. Om du hör musiken frÄn "Star Wars" tÀnker du pÄ filmen direkt.
- SÄdant kallas branding inom branschen och för att den ska fungera mÄste tonsÀttaren lÀra sig en hel del om publiken, sÀger Bruce Broughton.
Han tillÀgger att det inte bara handlar om teknik och tajming, utan ocksÄ om att lÀra kÀnna olika kulturer.
- Det som fungerar i USA gör det kanske inte i Kina och tvÀrtom.
- Musik för sÀrskilda ÀndamÄl, som filmmusik, produceras för att fÄ fram vissa effekter och olika kÀnslobilder. DÀrför Àr det viktigt att kÀnna sin mÄlgrupp.
Mansdominans
Studenterna i kursen pÄ FramnÀs Àr tio till antalet. HÀlften kommer frÄn Sverige, tvÄ vardera frÄn Finland och Danmark och en frÄn Grekland.
Den enda kvinnliga deltagaren Àr frÄn Finland.
- Blandningen av olika nationaliteter Àr bra, för folk har olika associationer i olika lÀnder. NÀr man gör filmmusik Àr det viktigt att komma ihÄg att det hela egentligen inte handlar om musiken utan om dramat.
- AlltsÄ Àr det viktigt vad publiken refererar till nÀr den hör musiken. Musik Àr manipulativ, det Àr dÀrför vi anvÀnder den i alla dessa sammanhang, sÀger Bruce Broughton.
Han har mycket att lÀra ut ocksÄ om att inleda ett samarbete med en regissör och liknar det vid "a date" - att försöka inleda ett kÀrleksförhÄllande genom att stÀmma trÀff:
- Att bygga upp en relation med en regissör Àr inte alltid lÀtt. Jag Àr stÀndigt beredd att göra mÄnga Àndringar i musiken, för det den ena tycker Àr roligt eller romantiskt eller vilka kÀnslor det nu handlar om, kanske den andra inte alls reagerar pÄ.
Bruce Broughton har en mÀngd anekdoter ur sin karriÀr att exemplifiera det han sÀger med, för att inte tala om alla rörliga bilder han kan visa.
LÄng meritlista
NÀr han avslutat sina universitetsstudier i komposition 1967, började han arbeta vid tv-bolaget CBC:s musikavdelning för tv-shower. Tio Är senare komponerade han Hollywood-produktioner ocksÄ.
Hans första stora filmkomposition var till Lawrence Kasdans westernfilm "Silverado", som han fick en Oscar-nominering för. Bland de mÄnga andra filmer som han skrivit musik för finns till exempel "Tombstone" och "Den gamle och havet", samt komedier, romanser och en lÄng rad Disneyproduktioner.
Ur hans rika produktion för tv kan nÀmnas musik till serier som "Dallas", "Familjen Macahan", "Nord och Syd" med fler. Han har vunnit hÀlften av de över 20 Emmy-nomineringar som tillÀgnats hans musik.
- Intresset för filmmusik bara ökar. Det finns mÄnga som vill syssla med det och det Àr roligt, men tyvÀrr finns det inte sÄ mÄnga jobb.
- DÄ gÀller det att komma ihÄg att ingen anstÀller dig för din musik, utan för att du ska kunna berÀtta en historia, sÀger Bruce Broughton.