Bruce Broughton från Los Angeles har varit verksam som kompositör i 45 år. Ett exempel på hans konsertmusik kunde höras vid festspelsinvigningen i fredags, men det är filmmusik det handlar om på mästarkursen som han nu leder - Festspelens första på temat under de 30 år som gått.
Bruce Broughton har också skrivit musik för en lång rad tv-serier, teater och dataspelet "Heart of darkness" (som produceras i Frankrike). Han undervisar också vid universitetet i södra Kalifornien, USC, som har en stor avdelning för filmmusik.
Musik på beställning
Själv anser sig Bruce Broughton vara kompositör kort och gott. Han säger att han helt enkelt gör "music on demand", det vill säga den musik som beställaren eller tillfället kräver.
-Jag säger hela tiden till mina studenter att det är det som gäller för en tonsättare.
Han understryker också att han gillar att göra konsertmusik, gärna för små ensembler - kvartetter, trios, solister, olika konstellationer av band, och även för större orkestrar.
- Att göra musik av en egen idé som man bara kan skriva ner i den längd man önskar, skiljer sig från att göra tidsbegränsad musik synkroniserad med bilder eller scener som har ett dramaturgiskt mål.
- Den tekniken kan man utveckla och det är det jag försöker lära studenterna. Animerade figurer är till exempel alltid snabbare än vad någon är i det verkliga livet och alla känslor i tecknad film är komprimerade. Det måste man tänka på när man gör musiken, säger han.
Musik väcker känslor
Pedagogiskt förklarar Bruce Broughton att det värsta man kan göra i sammanhanget är att skriva efter formulär. Det bästa är att blanda olika musikstilar, det vill säga göra sådant som man annars inte gör.
- Film är showbusiness. Showen är det som ser ut att vara något det inte är. Business handlar om att göra pengar. Däremellan nämns inte konst, moral och etik, så allt handlar om att få så stor publik som möjligt.
- Filmmusik är till för att hjälpa publiken att ge gensvar, respons. Om du hör musiken från "Star Wars" tänker du på filmen direkt.
- Sådant kallas branding inom branschen och för att den ska fungera måste tonsättaren lära sig en hel del om publiken, säger Bruce Broughton.
Han tillägger att det inte bara handlar om teknik och tajming, utan också om att lära känna olika kulturer.
- Det som fungerar i USA gör det kanske inte i Kina och tvärtom.
- Musik för särskilda ändamål, som filmmusik, produceras för att få fram vissa effekter och olika känslobilder. Därför är det viktigt att känna sin målgrupp.
Mansdominans
Studenterna i kursen på Framnäs är tio till antalet. Hälften kommer från Sverige, två vardera från Finland och Danmark och en från Grekland.
Den enda kvinnliga deltagaren är från Finland.
- Blandningen av olika nationaliteter är bra, för folk har olika associationer i olika länder. När man gör filmmusik är det viktigt att komma ihåg att det hela egentligen inte handlar om musiken utan om dramat.
- Alltså är det viktigt vad publiken refererar till när den hör musiken. Musik är manipulativ, det är därför vi använder den i alla dessa sammanhang, säger Bruce Broughton.
Han har mycket att lära ut också om att inleda ett samarbete med en regissör och liknar det vid "a date" - att försöka inleda ett kärleksförhållande genom att stämma träff:
- Att bygga upp en relation med en regissör är inte alltid lätt. Jag är ständigt beredd att göra många ändringar i musiken, för det den ena tycker är roligt eller romantiskt eller vilka känslor det nu handlar om, kanske den andra inte alls reagerar på.
Bruce Broughton har en mängd anekdoter ur sin karriär att exemplifiera det han säger med, för att inte tala om alla rörliga bilder han kan visa.
Lång meritlista
När han avslutat sina universitetsstudier i komposition 1967, började han arbeta vid tv-bolaget CBC:s musikavdelning för tv-shower. Tio år senare komponerade han Hollywood-produktioner också.
Hans första stora filmkomposition var till Lawrence Kasdans westernfilm "Silverado", som han fick en Oscar-nominering för. Bland de många andra filmer som han skrivit musik för finns till exempel "Tombstone" och "Den gamle och havet", samt komedier, romanser och en lång rad Disneyproduktioner.
Ur hans rika produktion för tv kan nämnas musik till serier som "Dallas", "Familjen Macahan", "Nord och Syd" med fler. Han har vunnit hälften av de över 20 Emmy-nomineringar som tillägnats hans musik.
- Intresset för filmmusik bara ökar. Det finns många som vill syssla med det och det är roligt, men tyvärr finns det inte så många jobb.
- Då gäller det att komma ihåg att ingen anställer dig för din musik, utan för att du ska kunna berätta en historia, säger Bruce Broughton.