Hollywoodglans över kursen i filmmusik

En HollywoodstjÀrna gÀstar Festspelen i PiteÄ i Är. Men det Àr inte för utseendet och skÄdespelartalangen Bruce Broughton blivit berömd, utan för sin musik som alla - Ätminstone alla vÀstvÀrlden - hört nÄgon gÄng.

Bruce Broughton.

Bruce Broughton.

Foto: Robert Lundberg

ÖJEBYN2012-06-19 06:00

Bruce Broughton frÄn Los Angeles har varit verksam som kompositör i 45 Är. Ett exempel pÄ hans konsertmusik kunde höras vid festspelsinvigningen i fredags, men det Àr filmmusik det handlar om pÄ mÀstarkursen som han nu leder - Festspelens första pÄ temat under de 30 Är som gÄtt.

Bruce Broughton har ocksÄ skrivit musik för en lÄng rad tv-serier, teater och dataspelet "Heart of darkness" (som produceras i Frankrike). Han undervisar ocksÄ vid universitetet i södra Kalifornien, USC, som har en stor avdelning för filmmusik.

Musik pÄ bestÀllning
SjÀlv anser sig Bruce Broughton vara kompositör kort och gott. Han sÀger att han helt enkelt gör "music on demand", det vill sÀga den musik som bestÀllaren eller tillfÀllet krÀver.

-Jag sÀger hela tiden till mina studenter att det Àr det som gÀller för en tonsÀttare.

Han understryker ocksÄ att han gillar att göra konsertmusik, gÀrna för smÄ ensembler - kvartetter, trios, solister, olika konstellationer av band, och Àven för större orkestrar.

- Att göra musik av en egen idĂ© som man bara kan skriva ner i den lĂ€ngd man önskar, skiljer sig frĂ„n att göra tidsbegrĂ€nsad musik synkroniserad med bilder eller scener som har ett dramaturgiskt mĂ„l.

- Den tekniken kan man utveckla och det Ă€r det jag försöker lĂ€ra studenterna. Animerade figurer Ă€r till exempel alltid snabbare Ă€n vad nĂ„gon Ă€r i det verkliga livet och alla kĂ€nslor i tecknad film Ă€r komprimerade. Det mĂ„ste man tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man gör musiken, sĂ€ger han.

Musik vÀcker kÀnslor
Pedagogiskt förklarar Bruce Broughton att det vÀrsta man kan göra i sammanhanget Àr att skriva efter formulÀr. Det bÀsta Àr att blanda olika musikstilar, det vill sÀga göra sÄdant som man annars inte gör.

- Film Ă€r showbusiness. Showen Ă€r det som ser ut att vara nĂ„got det inte Ă€r. Business handlar om att göra pengar. DĂ€remellan nĂ€mns inte konst, moral och etik, sĂ„ allt handlar om att fĂ„ sĂ„ stor publik som möjligt.

- Filmmusik Ă€r till för att hjĂ€lpa publiken att ge gensvar, respons. Om du hör musiken frĂ„n "Star Wars" tĂ€nker du pĂ„ filmen direkt.

- SÄdant kallas branding inom branschen och för att den ska fungera mÄste tonsÀttaren lÀra sig en hel del om publiken, sÀger Bruce Broughton.

Han tillÀgger att det inte bara handlar om teknik och tajming, utan ocksÄ om att lÀra kÀnna olika kulturer.

- Det som fungerar i USA gör det kanske inte i Kina och tvÀrtom.

- Musik för sĂ€rskilda Ă€ndamĂ„l, som filmmusik, produceras för att fĂ„ fram vissa effekter och olika kĂ€nslobilder. DĂ€rför Ă€r det viktigt att kĂ€nna sin mĂ„lgrupp.

Mansdominans
Studenterna i kursen pÄ FramnÀs Àr tio till antalet. HÀlften kommer frÄn Sverige, tvÄ vardera frÄn Finland och Danmark och en frÄn Grekland.

Den enda kvinnliga deltagaren Àr frÄn Finland.

- Blandningen av olika nationaliteter Ă€r bra, för folk har olika associationer i olika lĂ€nder. NĂ€r man gör filmmusik Ă€r det viktigt att komma ihĂ„g att det hela egentligen inte handlar om musiken utan om dramat.

- AlltsĂ„ Ă€r det viktigt vad publiken refererar till nĂ€r den hör musiken. Musik Ă€r manipulativ, det Ă€r dĂ€rför vi anvĂ€nder den i alla dessa sammanhang, sĂ€ger Bruce Broughton.

Han har mycket att lÀra ut ocksÄ om att inleda ett samarbete med en regissör och liknar det vid "a date" - att försöka inleda ett kÀrleksförhÄllande genom att stÀmma trÀff:

- Att bygga upp en relation med en regissör Ă€r inte alltid lĂ€tt. Jag Ă€r stĂ€ndigt beredd att göra mĂ„nga Ă€ndringar i musiken, för det den ena tycker Ă€r roligt eller romantiskt eller vilka kĂ€nslor det nu handlar om, kanske den andra inte alls reagerar pĂ„.

Bruce Broughton har en mÀngd anekdoter ur sin karriÀr att exemplifiera det han sÀger med, för att inte tala om alla rörliga bilder han kan visa.

LÄng meritlista
NÀr han avslutat sina universitetsstudier i komposition 1967, började han arbeta vid tv-bolaget CBC:s musikavdelning för tv-shower. Tio Är senare komponerade han Hollywood-produktioner ocksÄ.

Hans första stora filmkomposition var till Lawrence Kasdans westernfilm "Silverado", som han fick en Oscar-nominering för. Bland de mÄnga andra filmer som han skrivit musik för finns till exempel "Tombstone" och "Den gamle och havet", samt komedier, romanser och en lÄng rad Disneyproduktioner.

Ur hans rika produktion för tv kan nÀmnas musik till serier som "Dallas", "Familjen Macahan", "Nord och Syd" med fler. Han har vunnit hÀlften av de över 20 Emmy-nomineringar som tillÀgnats hans musik.

- Intresset för filmmusik bara ökar. Det finns mĂ„nga som vill syssla med det och det Ă€r roligt, men tyvĂ€rr finns det inte sĂ„ mĂ„nga jobb.

- DÄ gÀller det att komma ihÄg att ingen anstÀller dig för din musik, utan för att du ska kunna berÀtta en historia, sÀger Bruce Broughton.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!