I lördags hade Karin Andersson och Bengt-Peder Björn vernissage för sin utställning som de kallar "Skiftningar". Några av föremålen har de gjort särskilt för detta tillfälle, men de har först och främst försökt sätta ihop något som fungerar tillsammans.
- Utställningen handlar mycket om lek, att att prova sig fram och tänja gränser med glastekniken. Glaset lever ju ett eget liv, men numera är vi herrar över materialet och det är roligt att ha kommit till den punkten, säger Bengt-Peder Björn.
Bor i "glashus"
Fortfarande kan det hända att han blir besviken över ett resultat, men lika mycket skräp som i början blir det inte numera, konstaterar han.
Karin Andersson och Bengt-Peder Björn driver företaget Fälen Design och hyrde tidigare en ateljé i Arvidsjaur. Den är nu uppsagd och produktionen av smycken, skålar, och konstverk pågår hemmavid.
- Vi bor i ett glashus kan man säga. Det går bra eftersom vi hela tiden jobbar med kallt glas i motsats till glasblåsare som jobbar med varmt, säger Bengt-Peder Björn.
Blandteknik att utveckla
Paret har aldrig ställt ut i Piteå separat tidigare, utom på Noliamässan dit de brukar ta med sig mindre saker som går lätt att frakta och sälja.
- Förut gjorde vi mycket smycken, men nu har det blivit mer och mer konst och därmed större grejer där vi har större chans att uttrycka något, säger Bengt-Peder Björn och tillägger:
- Det känns jätteroligt att ha en utställning som är inriktad på det konstnärliga. När man skapar i glas är man inte lika begränsad av materialet som i andra tekniker, så en av de roliga sakerna med glasfusing är att fantisera om vad man kan göra som man tidigare inte gjort.
Han säger att Karin Andersson och han inspirerar varandra, men designar var för sig.
- Vi har försökt utveckla vår egen stil men det är klart att vi tillför idéer till varandra.
Båda inspireras också av naturen, vilket tydligt märks i utställningen, men Karin andersson visar också ett människoansikte av glasskärvor titulerat "Måndagmorgon".
Karin Andersson brukar måla akvareller och Bengt-Peder Björn oljor, men när hon gick en kurs i glasfusing tog det överhanden.
- Vi tyckte båda att det var så kul, men jag har börjat odla mitt oljemåleri igen, säger Bengt-Peder Björn.
Han visar flera prov på det i utställningen medan Karin Andersson visar ett par exempel på blandtekniken glas/akvarell.
Imponerande helt
Fusing beskriver han så här:
- Vi importerar handkavlade och infärgade glasskivor på 50 gånger 40 centimeter, som vi skär ut bitar ur enligt vad vi tänkt oss i form och färg.
- Formerna lägger vi ut på en genomskinlig glasskiva och kör den sedan varm så att allt limmar ihop. Temperaturerna varierar beroende på om det ska bli bilder eller skålar.
- Om vi ska göra en skål slumpar vi glaset över en keramikform för att få det att falla i skålform.
Bengt-Peder Björn säger att han blev imponerad av Karin Anderssons och hans gemensamma arbete när han såg den färdiga utställningen:
- Att se allt tillsammans gjorde mig glad, för det vara bara en enda grej som gick sönder under frakten från Arvidsjaur. Jag trodde det skulle vara fler!