Inspirerad av filmer och tv-serier kände han att "det där låter kul att göra". Nu har han hållit på i sju år under sitt alias och gjort ljudeffekter och musik till bland annat hemsidor, hårdrockband och filmproduktioner. Det är fortfarande på en slags hobbynivå, men han har fått större uppdrag med större ansvar.
Många "kanske"
- Man får ragga. Jag har försökt få in en fot på SVT, men det är omöjligt. Jag tänkte att exempelvis (kulturprogrammet) "Kobra" kunde göra ett halloweenavsnitt. Man får försöka jobba sig in via kontakter.
- Det är många "på gång" och "kanske". Det är en snubbe som kanske ska göra en 80-talsslasher-film och är intresserad av att ha 80-talsmusik till den och det är en kille i Kiruna som kanske gör en skräckfilm till hösten. De jobb jag har fått har dimpt ner utan att jag har sökt dem, säger Jonathan Marklund som har gjort det till en "grej" att inte visa sin nuna i jobbsammanhang.
Steg i "Marianne"
Till den kommande svenska psykologiska skräckfilmen "Marianne" med Thomas Hedengran, Tintin Anderzon och Peter Stormare i rollerna har Jonathan Marklund gjort ljudeffekter, närmare tusen olika ljud.
- En gammal klient till mig jobbade i studion som gjorde ljud till filmen och hörde av sig. "Ge mig tre veckor" sa jag och så gjorde vi.
Uppdraget bestod i bland annat fotsteg. Med mikrofonen gjorde Jonathan Marklund upptäcktsfärd genom sitt eget hus. Trägolv, linoleumgolv, stengolv ... Med lång sladd följde han efter sin inneboende som gick i högklackat för rätt ljud.
- Ljudet skulle förvandlas från vattendroppar till fotsteg. Jag satt med en skål vatten, spelade in dropparna och blandade sedan ljuden. Sjuttio procent steg med 30 procent vatten och så vidare.
Han har alltid gjort sina egna ljud och det gäller att vara kreativ. En fiolstråke på en cymbal kan skapa stämning. En gång hängde han ut en mikrofon utanför fönstret, spelade in kyrkklockorna och vred ner uppspelningstempot för att skapa en dyster stämning. Det kan vara en surrande fluga, de egna hjärtslagen eller en låda med verktyg som blir grunden, vare sig det är effekter eller musik som ska göras. Ibland lånar han in kompisar som får skramla med allsköns bråte och så bakar han pizza som tack för hjälpen.
- Man får ha öppna öron, slår han fast.
Världsrekord i mord
Han gör musik också, dels inom skräckhiphopgenren horrorcore, dels filmmusik som även kan vara av klassiskt snitt. Över internet kan han enkelt samarbeta med andra musiker vid behov.
Även här är magkänslan avgörande. Jonathan Marklund understryker ljudets och musikens roll inom skräck.
- Om jag sitter och gör en låt och känner att det börjar bli dags att tända lyset, då vet jag att jag är på rätt väg. Blir du inte rädd själv kommer du aldrig att kunna skrämma någon annan. Du måste ha det där primitiva.
En låt som Jonathan Marklund och en musikerkompis gjorde hamnade plötsligt i den amerikanska skräckfilmen "The summer of massacre". Enligt Jonathan Marklund har filmen vunnit priser och är på väg att skrivas in i Guinness rekordbok under en makaber rubrik.
- Flest mord på en film. Det är tydligen 100 mord under en och en halv timme (skratt). De håller precis på att verifiera den. Filmen går en festivalrunda i USA. Den har gått väldigt bra och vunnit fem eller sex priser.
Läser mycket
Han är självlärd gitarrist, har ett förflutet inom bland annat punk och i sin ägo har han både sex-, sju-, åtta- och tiosträngade gitarrer som han använder. Han vill gärna spela in riktiga band i framtiden. Att få göra någonting med ett dansband är, hör och häpna, en av drömmarna.
Vägg i vägg med sin musikstudio har Jonathan Marklund ett gediget referensbibliotek.
Här finns det mesta mellan Bibeln och böcker om ockultism. Plus en hel del om historia, om musikteori och om skräckfilm där klassiska brittiska produktionsbolaget Hammer hör till favoriterna. Det gäller att skaffa all slags kunskap för att kunna förstå uppdragen, konstaterar han. Filmbiblioteket omfattar närmare 4 000 skräckfilmer.
- Det brukar bli en om dagen.
Säng från hospitalet
Bredvid står en säng i gammeldags stålkonstruktion. Det är i den han sover. Den stod i uthuset när Jonathan Marklund flyttade in. Han har fått bekräftat att den en gång varit sjukhussäng på Furunäset. I den har han bankat fram ljudeffekter till sina uppdrag och i den sover han. Med sin bredd på kanske 70 centimeter ser den inte direkt bekväm ut.
- Det gör ingenting. Jag har ändå inte tid att sova.