"Vi behöver mer bildning kring bild i samhÀllet"

FrÄn camera obscura till Onlyfans. HÄller mÀnskligheten pÄ att tappa kontrollen över bildmediet?
–Det hĂ€r Ă€r vĂ„r push för mer bildning kring bild i samhĂ€llet, sĂ€ger Maximilien Van Aertryck bakom filmen "And the king said what a fantastic machine".

DokumentÀrfilmarna Maximilien Van Aertryck och Axel Danielson. Pressbild.

DokumentÀrfilmarna Maximilien Van Aertryck och Axel Danielson. Pressbild.

Foto: Triart

Nöje2023-09-02 07:44

DokumentÀren "And the king said what a fantastic machine" har vÀckt uppmÀrksamhet pÄ filmfestivaler runt om i vÀrlden och sÄlts till 25 lÀnder. I dagarna fÄr filmen svensk biopremiÀr.

DokumentÀrfilmarna Axel Danielson och Maximilien Van Aertryck har lÀnge fascinerats av mÀnniskans interaktion med kameran och det rörliga bildmediet och arbetat med filmen sedan 2016. Tanken var att göra en lÄngfilm om hur tv-bilder blir till, en utveckling av en kortfilm duon har gjort med SVT-profilerna Anders Holmberg och Nike Nylander.

Trump förÀndrade

Men just dÄ hÀnde flera saker som förÀndrade inriktningen för dokumentÀren; frÀmst Donald Trumps vÀg till makten i USA och brexit i Storbritannien.

– SamhĂ€llet blir allt mer polariserat och vĂ„r analys blev ganska snabbt att vi mĂ„ste prata om anvĂ€ndningen av den fotografiska bilden i massmedia. Vilken roll spelar detta i polariseringen av samhĂ€llet, sĂ€ger Maximilien Van Aertryck och fortsĂ€tter:

– Det fick oss att expandera idĂ©n. Det hĂ€r skulle inte bara handla om tv-bilder utan om vĂ„r tid och hur viktigt det Ă€r med bildning kring bild.

NÀr mÀnniskan uppfann fotografiet och sedermera Àven den rörliga bilden fanns det förhoppningar om att det skulle föra mÀnniskor nÀrmare varann. Men de tankarna kom snabbt pÄ skam.

Riefenstahl och nazisterna

Filmen bygger pÄ arkivmaterial, roliga klipp som vi kÀnner igen frÄn Youtube och stora hÀndelser ur tv-historien blandas med mer allvarliga inslag. Skrattet fastnar i halsen.

Filmen pÄminner om hur Leni Riefenstahl med sitt bildsprÄk gjorde nazisternas massmöten Àn mer skrÀckinjagande. En gammal intervju med tv-mogulen Ted Turner vittnar om en cynisk instÀllning att ge tittarna vad de vill ha och bakom kulisserna-bilder frÄn en rekryteringsfilm med IS-terrorister avslöjar att sekten anvÀnder samma metoder som Hollywood för att locka anhÀngare.

Sedan Àr vi framme i nutid dÀr alla har sin egen kamera i telefonen och kan producera och konsumera rörliga bilder, i en vÀrld dÀr Instagram, Tiktok och porrsajten Onlyfans Àr plattformar för miljarder anvÀndare. Vad gör det med oss?

Behöver verktyg

Maximilien Van Aertryck och Axel Danielson tycker att medborgare mÄste fÄ verktyg och redskap för att kunna hantera en vÀrld som Àr sÄ dominerade av de nya massmedierna.

– Hur Ă€r det möjligt, undrar vi, att vi i skolan i tolv Ă„r lĂ€r oss att lĂ€sa och skriva text, men vi gör inte samma sak med bild. FastĂ€n man skulle kunna argumentera för att vi lever i ett nĂ€stan bildbaserat samhĂ€lle nuförtiden, sĂ€ger Van Aertryck.

Nu Àr dessutom AI pÄ vÀg att förÀndra bildmediet i grunden. Men den frÄgan valde Van Aertryck och Danielson bort för den hÀr filmen.

– Det riskerar att ta bort möjligheten med den fotografiska bilden, som en förmedlare av mĂ€nsklig erfarenhet. Det Ă€r som en egen frĂ„ga. DĂ€rför lĂ€mnar vi ocksĂ„ det utanför den hĂ€r filmen, sĂ€ger Axel Danielson.

Fakta: Om filmarna

Producenterna och regissörerna Axel Danielson och Maximilien Van Aertryck har samarbetat sedan 2013 pĂ„ Plattform produktion, bolaget som mest Ă€r kĂ€nt för att ligga bakom Ruben Östlunds filmer.

Duon har tidigare bland annat gjort kortfilmen "Hopptornet" tillsammans.

"And the king said what a fantastic machine" fick tvÄ priser pÄ filmfestivalen i Berlin och belönades med jurypriset pÄ Sundancefestivalen i USA.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om