Om det inte vore för en viss "KJ" hade de nog aldrig mötts.
Karl-Jonas Winqvist och hans lÄgmÀlda svenska supergrupp The Second Hand Orchestra hade spelat in en skiva med James Yorkston tidigare och nu föreslog han att Nina Persson skulle gÀsta nÄgra av Yorkstons nya alster.
ââJag var lite spĂ€nd i början. Jag oroade mig för om hon skulle gilla mina lĂ„tar och om vĂ„ra röster skulle funka tillsammans, minns James Yorkston.
Skotten Yorkston kÀnde till Cardigans-Nina sedan tidigare. NÀr han var yngre var han och hans kompisar besatta av svenskarnas album "Life" frÄn 1996. NÀr han lyssnade pÄ lite mer aktuell musik med Persson och fann en mognare röst blev han stormförtjust direkt.
ââJag Ă€r frĂ„n en folkig bakgrund och jag Ă€lskar nĂ€r nĂ„gon sjunger utan sĂ„ stora ansprĂ„k, nĂ€r man kan höra sĂ„ngrösten pĂ„ samma sĂ€tt som deras spoken word-röst och det Ă€r vad jag hittade i Nina, sĂ€ger han.
Visste inte vem han var
Nina Persson hade Ä sin sida aldrig hört talas om Yorkston förut. FrÄn början fick hon till och med för sig att det var James Blunt som Winqvist ville para ihop henne med.
ââMen nĂ€r jag lyssnade insĂ„g jag att han hade funnits dĂ€r hela tiden. Jag drogs till hans röst, till kĂ€nslan och till harmonierna i musiken. Det som hĂ€nde i studion blev sĂ„ bra. Och efterĂ„t Ă„kte vi pĂ„ en kort turnĂ© och saker fortsatte att utvecklas och nu nĂ€r vi repar hĂ€nder saker igen. Det Ă€r fantastiskt, sĂ€ger Nina Persson.
Nina Persson har sjungit mĂ„nga duetter genom Ă„ren, som den hon sjöng med stjĂ€rnskottet Julia Logan 2021 â eller den med Tom Jones tillsammans med Cardigans i slutet av 90-talet.
ââNĂ„gra samarbeten har vĂ€xt fram naturligt genom att möta musiker och hitta pĂ„ nĂ„got tillsammans. Och sĂ„ finns det sorten som kommer eftersom vi var ett populĂ€rt band och nĂ„got skivbolag tyckte att det var en bra idĂ©. Det var sĂ„klart roligt men om jag var tvungen att ranka duetter sĂ„ skulle jag rĂ€kna det hĂ€r högre, sĂ€ger Persson.
ââMen "Burning down the house" Ă€r en bra lĂ„t. Vi borde ocksĂ„ göra den, sĂ€ger Yorkston.
"Som semester"
NĂ€r TT trĂ€ffar dem Ă€r de i Stockholm för ett par gemensamma spelningar i Sverige. Senare vĂ€ntar mer turnerande i Storbritannien tillsammans med The Second Hand Orchestra. Förutom att de gĂ„r bra tillsammans Ă€ven bakom scenen trivs de bĂ„da utmĂ€rkt med turnĂ©livet i stort â speciellt nu för tiden dĂ„ man som indiemusiker runt 50-strecket knappast kan ta artisteriet för givet.
ââDet Ă€r som en betald semester. En dĂ„ligt betald semester, men i alla fall en betald semester, sĂ€ger Yorkston.
13 januari slÀpps James Yorkstons album "The great white sea eagle", som han har spelat in tillsammans med Second Hand Orchestra och dÀr Nina Persson gÀstar de flesta av lÄtarna. Musiken Àr analog och lekfull, texterna om familj och Äldrande andas bÄde humor och tillförsikt. Skivan har ocksÄ mörka stunder, som nattsvarta "A hollow skeleton lifts a heavy wing", som avslutar albumet.
Skrev med piano
Yorkston pratar ogÀrna om sina texter. InnehÄllet i lÄtarna finns bara i sjÀlva lÄtarna, förklarar han.
ââOm man kĂ€nner till min katalog sĂ„ vet man att det alltid finns nĂ„gra lĂ„tar av det mörkare slaget. Men eftersom det bara finns en eller tvĂ„ pĂ„ den hĂ€r skivan sĂ„ kan man nog lista ut att jag befinner mig pĂ„ en ganska bra plats.
En annan stor inspirationskÀlla till nya albumet Àr det piano som Yorkston komponerade det pÄ. Tidigare har han bara spelat gitarr nÀr han har skrivit musik, men under pandemin hyrde han ett hus av sin kompis dÀr det rÄkade stÄ ett piano och nÀr han slog sig ner vid det öppnades nya stigar.
ââDet kĂ€ndes sĂ„ öppet och vĂ€lkomnande jĂ€mfört med gitarren dĂ€r jag nĂ€stan alltid börjar med samma ackord. Allt kĂ€ndes nytt och frĂ€scht och det fick idĂ©erna att flöda vĂ€ldigt lĂ€tt. Jag kanske mĂ„ste köpa ett nytt instrument till nĂ€sta skiva, kanske en tuba, sĂ€ger Yorkston och skrattar.
RÀttat: En tidigare version angav fel datum för nÀr skivan slÀpps.