Luleå hamnfestival vill vara en stadsfest där man inte har så tydligt artistfokus. Esensjö säger att det trots detta blir omkring 60 band och artister under veckan. Louise Hoffsten, Peg Parnevik och Piteås Talang-vinnare Micke Holm hör till det mer välkända segmentet, men här finns en lång rad regionala akter också.
– Vi kämpar för att bli en så bra scen som möjligt för regional och lokal musik. Det är ett medvetet arbete vi gjort de senaste åren och vi har duktiga samarbetspartners bland studieförbunden och BD Pop, berättar Esensjö.
.
Han säger att det blivit attraktivt bland regionala musiker att få spela på Hamnfestivalen Live, ett konsertprogram som omfattar lokala krogar och kaféer. Bland årets akter finns Tindra Pantzare, Pinewood Avenue, Elin Lindström, Mira Lux, Spiritual Space, Jocke Hellgren/Sara Södermark, Tall Blonde och många fler.
Det här innebär att ni har färre nationella akter?
– Vi bygger en huvudscen som har ett antal ”slottar”. Fyller vi dem med regionalt blir det färre över till nationell musik. Rätt ofta får man mer publik för pengar med de regionala akterna. Men har man de riktiga nationella toppakterna, då fyller man så klart.
– Vi har ju kommunen i bakgrunden. Då ligger det i vårt uppdrag att i första hand se till vår region.
.
Bland aktiviteterna finns allt från mamma/barn-aktiviteter till en seniordag (torsdag). I anslutning ungdomsområdet till Lalaland presenteras nyheten ”Big air bag”, en luftkudde på 11x15 meter som besökaren kan kasta sig ner i, från olika höjder. Vid Storgatan blir det även uppvisningar av MTB Freestyle Sverige.
– Det är två mountain bike-killar som tävlat i världseliten och gör uppvisningsakter onsdag till lördag.
.
Arrangörerna vill ha in så mycket mat som möjligt. Exempelvis blir Italian Village på storgatan en avknoppning av Luleås internationella matmarknad.
Själva området genomgår också en del förändringar. Bluestältet hamnar vid Kulturens hus och stora scenen tar plats vid rondellen vid Räddningstjänsten.
– Matgatan har tajtats ihop och gjorts lite smalare, med försäljare på båda sidor. Det blir lite mer ”cozy”, säger Örjan Esensjö.
.
Han säger att förutsättningarna för nästa år är "lite okända" och att festivalen kan få känna av kommunens besparingar. Samtidigt pekar Örjan Esensjö på en festival som har både efterfrågan och förankring.
– Det är sjukt välbesökt varje år. Vi får en strid ström av tips och synpunkter. Vi känner ett engagemang från medborgarna.