Hon har varit chef för en kulturskola i Ekerö, är bosatt i Piteå och fick i höstas jobbet som projektledare för festivalen.
- Det är en förmån. Jag skuttar till jobbet varje dag. Jag jobbar med härliga människor, säger hon.
Den årligen återkommande inomhusfestivalen har fokus på en publik av ungdomar och unga vuxna. I fjol var arrangemanget näst intill utsålt och Henningsdotter Lovnér tror att de 1 400 biljetterna ska gå åt i år.
Hon säger att biljetterna är "löjligt subventionerade" för att en ung publik ska ha råd och konstaterar att en enskild konsert med exempelvis Loreen skulle kosta närmare det dubbla, jämfört med en Minus 30-biljett.
Pucko och batterier
Hon myser över bredden, från Eurovision-segraren Loreen och Alina Devecerski (tjejen bakom brottarhiten "Flytta på dig") till akter med mer "nördig fanbase", som Slagsmålsklubben. Två nyare akter (med Piteåkoppling) är sångerskan Michaela Stridbeck och hiphop/dansduon Felet.
Marita Henningsdotter Lovnér skulle genrebredda ännu mer, om plånboken tillät, men är väldigt nöjd med årets program.
- Ursäkta, men vi har ju nästan ingen budget till att shoppa artister. Bara 400 000 lite styvt, men vi har ju hittat några godsaker. En del nya fräschingar som kommer starkt. Urban Cone är en favorit.
När hon kom i kontakt med Yohio tände hon direkt.
- Jag såg en ung människa som tar ett nytt kliv i Sverige med total övertygelse. Jag tänkte att det är modigt och att vi ska ha honom. Han är ett föredöme.
- Det var roligt att läsa Yohios rider (kravlista). Bandet vill bland annat ha många Pucko och AA-batterier. De ska sitta och gejma och dricka chokladdryck (skratt). Man blir glad i hela hjärtat. Det är ju skattebetalarnas pengar så det är absolut ingen alkohol i logerna. Det är nolltolerans.
Toalettfråga gläder
Det är inte festivalledningens preferenser som ska komma fram i artistvalet. Man har i stället samarbetat med landstingets ungdomsråd och frågat publiken via Facebook vilka artister de vill se.
- Det är delikat att väga in olika aspekter. Det gäller att hitta ett flöde och en bredd, säger hon och lyfter fram Moneybrother som en akt som kan bredda publiken ytterligare.
Det bästa är om någon kommer och frågar var toaletterna ligger.
- Då tänker man "Yes, de har inte varit här förut".