NÀr Warsan Shire var barn satte hennes pappa upp bilder som förestÀllde Somalia före och efter kriget över hela vÀggarna i deras bostad i London dit familjen hade flytt. Hon vÀxte upp med de ruinerna omkring sig, som illustrationer av mÀnniskans vÀrsta sidor.
ââPappa ville att vi skulle veta att mĂ€nniskor kan förvandlas till monster men han delade ocksĂ„ berĂ€ttelserna om mĂ€nniskor som rĂ€ddade andra, sĂ€ger Warsan Shire.
Hennes status som litterÀrt stjÀrnskott fick brÀnsle pÄ allvar nÀr vÀrldsstjÀrnan Beyoncé bad henne dikta pÄ albumet "Lemonade" 2016.
ââDet var en surrealistisk och vacker upplevelse, en stor chock. Ett tag trodde jag inte att det var sant nĂ€r hon ringde, jag trodde att nĂ„gon skĂ€mtade med mig. Men det blev en vĂ€ldigt inspirerande tid som gav mig kraft, sĂ€ger hon.
Folk som har tystats
Warsan Shire ger sÀllan intervjuer och eftersom hon vÀgrar att kompromissa med sin poesi Àr hennes produktion sparsmakad. Den nya diktsamlingen "VÀlsigna dottern" inleds med epiteten: "Det Àr jag. Warsan. /Missanpassad dagdrömmare/ tvÄngsmÀssig, dissociativ."
ââFör mig handlar poesi om min mentala hĂ€lsa. Jag har alltid anvĂ€nt det för att förstĂ„ vad jag kĂ€nner, vad jag gör och vart jag Ă€r pĂ„ vĂ€g, sĂ€ger hon och ber om ursĂ€kt om det lĂ„ter sjĂ€lvupptaget.
Men samtidigt Ă€r Warsan Shire medveten om att hon talar för ett kollektiv. Stolt förvaltar hon de berĂ€ttelser om Somalia som slĂ€kten alltid har delat med sig av. Trots uppvĂ€xten i Storbritannien, dit hon kom vid ett Ă„rs Ă„lder, beskriver hon hur kriget Ă€r hennes kontext â bĂ„de hennes mamma och pappa Ă€r traumatiserade av det.
ââJag kommer frĂ„n ett folk som har tystats och som kĂ€nner sig avhumaniserade. De har berĂ€ttelser som de vill dela med sig av och de litar pĂ„ mig, sĂ€ger hon.
Warsan Shire har ocksĂ„ gestaltat hur det Ă€r att vara flykting i dikten "Hem", som blev viral efter 2015 Ă„rs flyktingkris, nĂ€r Benedict Cumberbatch lĂ€ste raden "Ingen lĂ€mnar sitt hem sĂ„vida hemmet inte Ă€r hajens mun". Sedan barnsben tror hon pĂ„ litteraturen och berĂ€ttelsens enande kraft â inspirerad av sin pappa, som var journalist och författare. BerĂ€ttelsen Ă€r en del av det som gör oss mĂ€nskliga, tycker hon.
ââJag kommer frĂ„n en söndrig bakgrund som jag kĂ€nner mig bortkopplad frĂ„n â till exempel döptes jag efter min farmor men fick aldrig trĂ€ffa henne och vet inte hur hon sĂ„g ut, pĂ„ grund av kriget. SĂ„ berĂ€ttelserna hemifrĂ„n var det enda sĂ€ttet att hĂ„lla minnet och hoppet levande.
Mödrar och döttrar
Warsan Shire skriver om familj och sÀrskilt relationen mellan mödrar och döttrar. Relationen till en mamma Àr en av de mest formativa som en mÀnniska kan ha, anser hon och pÄpekar att mÄnga seriemördare ocksÄ har problem med sina mammor.
ââJag undrade hur mycket en mors kĂ€rlek kan förĂ€ndra en person och om det kan göra vĂ€rlden bĂ€ttre, en individ i taget.
SjĂ€lv diktar hon om "den fula" dottern, och sĂ€ger utan omsvep att det Ă€r sig sjĂ€lv hon syftar pĂ„. NĂ€r hon vĂ€xte upp kĂ€mpade hon med Ă€tstörningar och dysmorfi, som delvis bottnade i mobbning â men inte bara. Det handlade ocksĂ„ om familjeideal och kulturella ideal, tror hon. Hon försökte vara den perfekta dottern. Samtidigt ser hon âfulâ som ett samlingsord för att inte kĂ€nna sig bra nog.
Som barn fick Warsan Shire ocksÄ ofta höra att mÀn var viktigare Àn kvinnor, vilket gjorde henne förbannad.
ââJag protesterade och förstod inte varför ingen mer gjorde det, och varför de Ă€ldre kvinnorna hjĂ€lpte patriarkatet. Min familj brukar skoja och sĂ€ga att jag Ă€r familjens aktivist, för jag stĂ€ller frĂ„gorna som ingen vill stĂ€lla.
SkrÀck och true crime
I hennes poesi skildras unga flickor som utsĂ€tts för könsstympning, kvinnor som kastas ner för trappor och flickebarn som dödas av sin egen familj â det senare i en dikt baserad pĂ„ en verklig hĂ€ndelse. PĂ„ sĂ€tt och vis Ă€r det vĂ„ld som inspirerar Warsan Shire. Hon Ă€lskar skrĂ€ckfilmer och ser flera i veckan. DĂ„ kan hon leva ut den Ă„ngest och de katastrofkĂ€nslor hon ofta kĂ€nner, men pĂ„ ett mer kontrollerat sĂ€tt.
Ăven true crime Ă€r en inspiration, eftersom det synliggör hur de mest sĂ„rbara i samhĂ€llet â kvinnor, svarta och barn â oftast drabbas av mĂ€nsklighetens vĂ€rsta sidor.
ââJag tillbringar mycket tid med att göra research om hemska saker, eftersom jag Ă€r intresserad och vill förstĂ„ varför mĂ€nniskor begĂ„r övergrepp mot barn eller varför vissa mĂ€n hatar kvinnor eller varför rasister hatar, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
ââVar kommer det ifrĂ„n och hur kan vi sĂ€tta stopp för det? Det Ă€r grunden i mitt arbete.