Det var nĂ€r hon arbetade som förlagschef som Pia Printz insĂ„g potentialen i att slĂ€ppa feelgoodböcker under Ă„rets mysigaste sĂ€song â och att lĂ„ta dem utspela sig under samma tidsperiod.
ââVi pĂ„ Printz Publishing gav faktiskt ut den första renodlade feelgoodjulboken i Sverige. Jag hade lĂ€st engelska julböcker och funderade pĂ„ varför genren inte var lika stor i Sverige. DĂ€r har de haft fenomenet lĂ€nge och det kommer sĂ€kert ut ett femtiotal nya titlar per Ă„r.
Boken som startade trenden heter "Snöfall, mirakel och frusna hjÀrtan" av Claire Sandy och gavs ut av Printz Publishing 2016.
ââVi fick lĂ€sa igenom en hel del för att hitta nĂ„got vi ville satsa pĂ„, det finns ganska mycket dĂ„ligt i genren ocksĂ„. Men boken gick jĂ€ttebra och Ă„ret efter hĂ€ngde fler förlag pĂ„.
Mysig motsats
Författaren Amanda Hellberg bor i Oxford i Storbritannien och har precis kommit ut med den tredje delen i sin romance-serie Ulltunasviten: "Jul i rampljus". Efter att ha skrivit kritikerhyllade romaner i skrÀck-genren fann hon den stora publiken i dess mysiga motsats.
ââJag har bott hĂ€r i halva mitt liv, 25 Ă„r, och var vĂ€ldigt medveten om den starka brittiska traditionen kring julsagor. HĂ€r har det alltid funnits mys-rysliga spökhistorier kring jul och det har spillt över till tv ocksĂ„ med sĂ€rskilda julavsnitt av populĂ€ra serier.
Den första delen i serien, "Jul i krinolin", gavs ut 2020 och Hellberg sjÀlv beskriver det som en "revansch" efter nÄgra tuffa Är med skakiga siffror.
ââBoken Ă€r lite genreöverskridande med övernaturliga inslag och en flört med bĂ„de Selma Lagerlöf och Charles Dickens. Alla böcker jag skriver handlar egentligen om hemsökta mĂ€nniskor i ett hemsökt hus. Den har blivit min bĂ€stsĂ€ljande bok nĂ„gonsin; nummer ett pĂ„ pockettopplistan, 50 000 sĂ„lda exemplar och översatt till fem sprĂ„k, sĂ€ger Amanda Hellberg.
Finns risk
Men att satsa pÄ att skriva en julbok innebÀr inte automatiskt att man har nosat upp formeln för en bÀstsÀljare.
ââSom trenden har sett ut de senaste Ă„ren kan det hĂ€nda att man fĂ„r en extra skjuts. Men det finns ocksĂ„ en risk att behovet redan Ă€r mĂ€ttat och att vi har en överutgivning. De bĂ€sta författarna kommer givetvis att klara sig Ă€ndĂ„, men om fem Ă„r kanske det inte Ă€r sjĂ€lvklart att en julbok garanterar försĂ€ljning, sĂ€ger Pia Printz.
BÄde hon och Amanda Hellberg pekar pÄ den korta period som julböckerna hamnar i fokus.
ââInga julböcker ligger i topp över Ă„rets mest sĂ„lda. Böckerna slĂ€pps ofta runt vecka 46 och sĂ€ljfönstret varar till vecka 51. Det Ă€r ingen jĂ€ttelĂ„ng tid man har pĂ„ sig att sticka ut och konkurrera. Samtidigt plockar bokhandlarna fram tidigare delar i serien och stĂ€ller bredvid min nyutkomna, vilket gör att de fĂ„r leva lĂ€ngre, sĂ€ger Amanda Hellberg.
Tindra under misteln
Julfeelgood handlar ofta om kvinnor som har drabbats av motgÄngar i livet och till en början Àr avogt instÀllda mot julen. LÀsarna kan oftast enkelt gissa sig till hur det slutar (spoiler: lyckligt).
ââTyvĂ€rr har det blivit en formel som har satt sig lite för starkt och kan kĂ€nnas "formulĂ€r 1A". Man börjar pĂ„ noll och sĂ„ jobbar man sig fram till det hĂ€rliga i slutet att huvudpersonen som hatar julen stĂ„r dĂ€r och tindrar under en mistel. Men det Ă€r samma i den icke sĂ€songsbundna feelgoodlitteraturen, att lĂ€saren vill se en positiv utveckling, sĂ€ger Pia Printz.
Amanda Hellberg mÄ vara en julÀlskare av rang, men efter tre julböcker satsar hon nu pÄ en ny serie helt befriad frÄn bjÀllerklang. PÄ frÄgan om hon skulle rÄda andra författare att skriva om julen Àr hon kluven.
ââOm man tror att det skulle vara jĂ€ttekul och supermysigt och man inget annat vill Ă€n att skriva en julbok, dĂ„ ska man göra det. SĂ„ kĂ€ndes det för mig, men det var inte sĂ„ att jag fick nĂ„got miljonförskott eller att den sĂ„ldes till en massa lĂ€nder med en gĂ„ng. Man ska tillbringa ganska mĂ„nga mĂ„nader i den vĂ€rld man vĂ€ljer att skriva om och dĂ„ Ă€r det viktigt att man trivs dĂ€r.