Man mĂ€rker inte hur det gĂ„r till â plötsligt Ă€r man bara Ă€ldre, konstaterar Agneta Pleijel, nu 83. I mars fick hon en stroke. I dagarna har hon kommit hem efter en mĂ„nadslĂ„ng rehabvistelse i Polen med jĂ€ttemycket sjukgymnastik. Hon har blivit bĂ€ttre men sitter fortfarande i rullstol och kan inte gĂ„ igen som hon hade hoppats.
Men talförmÄgan Àr obruten och rösten pregnant. I somras gjorde hon ett bejublat framtrÀdande pÄ MÄrbackafestivalen och under Polenvistelsen inför en fullsmockad sal pÄ svenska ambassaden. Nu vÀntar BokmÀssan i Göteborg.
ââDet blir den största prövningen, men jag Ă€r sĂ„ tacksam över att jag kan prata.
Först nÀr man skrivit ner sitt liv blir det verkligt pÄ allvar, skriver Agneta Pleijel och berÀttar om en stark upplevelse av igenkÀnning hos den franska Nobelpristagaren Annie Erneaux: det som Àr formulerat fÀster sig i verkligheten.
ââJag Ă€r inte sĂ„ olik de som lĂ€ser mig. Det finns gemensamma punkter, och kan man nĂ„ dem och överskrida egocentricitetens slöja, dĂ„ har man nĂ€rmat sig nĂ„got som med ett fint ord skulle kunna kallas för universellt, sĂ€ger hon i ett försök att formulera ett slags mĂ„l.
ââDet Ă€r sĂ„ lite som vi kan lĂ€mna över till nĂ€sta generation. Det mesta försvinner, moden och tankesĂ€tt vĂ€xlar, men vissa biologiska saker kommer man inte ifrĂ„n: födelsen, kĂ€rleken, sexualiteten och döden â de sakerna delar vi.
LÀsarnas önskan
Om hon haft nĂ„gon metod i sitt sjĂ€lvbiografiska romanskrivande Ă€r det i sĂ„ fall att skriva utifrĂ„n det som gör ont. Efter de tvĂ„ första romanerna "SpĂ„domen" och "Doften av en man" â om barndomen respektive de misslyckade försöken att ha en jĂ€mlik parrelation pĂ„ 1960-talet â fanns en stark önskan bĂ„de frĂ„n förlag och lĂ€sare om en tredje bok om â ja vadĂ„? NĂ€stan hela hennes vuxna liv.
"Sniglar och snö" inleds med en 28-Äring som njuter av sin frihet pÄ en litteraturkonferens i Lahtis och slutar vÄren 2022 dÀr hon befinner precis just nu: i slÀktens Àlskade sommarhus utanför NorrtÀlje. Agneta Pleijel visste först inte vad hon skulle skriva om men lÀt smÀrtpunkterna bli ett slags stomme.
ââJag tĂ€nker att nĂ€r jag skriver om min mans otrohet, eller att han fĂ„r barn pĂ„ annat hĂ„ll, dĂ„ Ă€r det nĂ„got som mĂ„nga har varit med om â men man talar inte om det. Om jag skriver om det kanske det kĂ€nns lĂ€ttare för nĂ„gra lĂ€sare, det Ă€r bara en hypotes, men jag hoppas pĂ„ det, sĂ€ger hon.
Erotiken och skrivandet Àr fortsatt stora teman Àven i "Sniglar och snö" som ytterst landar i en försonande hyllning till bÄde livet och kÀrleken.
ââOcksĂ„ till mannen, inflikar Agneta Pleijel.
Men för att nÄ dit krÀvs "en livsomvandlande resa", inklusive jungiansk terapi.
För egen del har det sjÀlvbiografiska skrivandet fÄtt henne att förstÄ varför stora delar av hennes författarskap Àr sprunget ur slÀktforskning men ocksÄ ur en upptagenhet av familjen och de relationer som utmÀrker den.
ââDe nĂ€ra förbindelser som man fick â eller utsattes för som barn â de slĂ€pper inte greppet och dĂ€rför tror jag att en del av den hĂ€r boken handlar om försöken att bilda en ny familj som inledningsvis ser vĂ€ldigt dystra ut.
Ogillad Àlskare
Agneta Pleijel skriver om hur förhĂ„llandet med sin dotters pappa gick mot ett oundvikligt slut och lĂ€mnade henne med en hunger efter den sexuella nĂ€rhet som hon hade saknat. Men hennes dĂ„ lilla dotter lĂ€ngtade efter sin pappa och avskydde moderns nye Ă€lskare. Agneta Pleijel skildrar hur dottern till den kvinna som hon skriver om â sig sjĂ€lv â vid ett tillfĂ€lle kallar sin mamma för "hora".
Möjligen Àr Agneta Pleijels minne pÄverkat av hennes sjÀlvkritik?
ââMin dotter var helt pĂ„ det klara med att hon inte skulle hindra mig frĂ„n att skriva som jag ville. Men hon mindes det inte sĂ„. Hon sade "vi kommer ihĂ„g olika" och vi kom ocksĂ„ överens om att man minns olika, sĂ€ger hon och berĂ€ttar att hon trots allt Ă€ndrat lite i skildringarna av barnen nĂ€r de var smĂ„, eftersom hon just dĂ€r upplever sig som extra maktfullkomlig som författare.
Det betyder inte att hon velat försköna eller förmildra. TvÀrtom ser hon "skrivandet som en sÀrskild sorts hÀnsynslöshet".
ââDĂ€r fĂ„r man inte banga, man fĂ„r bestĂ€mma sig för att uppriktigheten Ă€r viktigare Ă€n skönskriften, det vĂ€gde tungt.
Blicken mot den hon varit sjÀlv Àr ocksÄ bitvis skoningslös.
ââJag tycker att jag var en dĂ„lig mamma pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt. En del saker som jag Ă„stadkommit Ă€r jag inte sĂ€rskilt glad över, men det signalerar jag ju ocksĂ„, "hur kunde hon â jag â bĂ€ra sig Ă„t pĂ„ det sĂ€ttet?". Det Ă€r ju lite skönt att skriva. Man behöver inte godkĂ€nna allt man gjort i livet.
"Sniglar och snö" var lyckligtvis skriven nĂ€r hon fick sin stroke, och blir nu hennes sista stora romanbygge, konstaterar hon frankt. Om hon fortsĂ€tter som författare blir det dĂ€r hon började â i lyriken.
ââNer till ursprunget. Om jag ska skriva igen vill jag bli diktare och poet.