Murdoch lanserar Ipadtidning

Rupert Murdoch, Chairman and CEO of News Corporation, attends the launch of The Daily, Wednesday, Feb. 2, 2011 in New York. The Daily is the world´s first iPad-only newspaper. (AP Photo/Mark Lennihan)

Rupert Murdoch, Chairman and CEO of News Corporation, attends the launch of The Daily, Wednesday, Feb. 2, 2011 in New York. The Daily is the world´s first iPad-only newspaper. (AP Photo/Mark Lennihan)

Foto: Mark Lennihan

Kultur och Nöje2011-02-05 06:00

n Mediemogulen Rupert Murdoch lanserade på onsdagen The Daily, den första tidningen som är specialgjord för Ipad, Apples surfplatta. Tidningen säljs i Apples nätbutik App Store.

- Nya tider kräver en ny sorts journalistik, sade 79-årige Murdoch på presskonferensen i New York, skriver AFP.

Även om flera medieföretag gett ut Ipadversioner av sina tidningar är detta den första tidningen specialgjord för Ipad. En redaktion på 100 personer har anställts och projektet har en budget på 30 miljoner dollar (motsvarande nästan 200 miljoner kronor) för det första året.

The Daily kombinerar traditionell text och bild med rörliga bilder, grafik och dessutom möjligheten att uppdatera "tidningen" vid stora nyhetshändelser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!