EA:s kanadensiska utvecklingsstudio Motive var inblandad i att göra ensamspelarlÀget i "Star wars: Battlefront" frÄn 2017. Under arbetet med rymduppdragen vÀcktes en tanke om att fÄ göra ett helt spel som satte spelaren i cockpiten pÄ filmseriens klassiska rymdskepp.
Strider i rymden har med nÄgra undantag lyst med sin frÄnvaro i spelvÀrlden de senaste Ärtiondena. Ian Frazier, kreativt ansvarig för "Star wars: Squadrons", tror att en anledning Àr att joysticks tappade i popularitet.
ââDet dödade genren under lĂ„ng tid, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââMen nu har vi hittat pĂ„ nya sĂ€tt att göra den hĂ€r typen av titlar spelbara med mus och tangentbord, respektive handkontroll. Och jag tror, helt uppriktigt, att det finns ett sug efter sĂ„dana spel just nu eftersom de har varit borta sĂ„ lĂ€nge.
Ljus och mörker
Det Àr alltsÄ storslagna rymdbataljer som stÄr pÄ programmet. Spelaren tar rollen som pilot bÄde för den ljusa och mörka sidan, vilka varvas mellan banorna, Àven om berÀttelsen alltid rör sig framÄt tidsmÀssigt. "Squadrons" utspelar sig i tidsperioden efter den tredje filmen i den ursprungliga trilogin, "Star Wars: Jedins Äterkomst".
ââJag sĂ„g en möjlighet att berĂ€tta en ny historia som samtidigt leker med de bekanta delarna av den klassiska trilogin, sĂ€ger Ian Frazier.
Det Ă€r en period dĂ€r rebellerna â den nya republiken â har medvind, men dĂ€r imperiet fortfarande har ett övertag i manskap.
ââDet som huvudsakligen kommer att avgöra vilken sida som vinner Ă€r rymdstriderna, sĂ„ vi tyckte att det kunde vara ett bra tillfĂ€lle för ett spel dĂ€r man styr en pilot. Dessutom finns sĂ„ klart mĂ„nga fantastiska rymdskepp i den tidsperioden.
Horisontella slag
Att hjÀlpa spelaren att orientera sig i ett tredimensionellt utrymme har varit utmanade. Motive har arbetat med grÀnssnittet för att peka spelaren i rÀtt riktning, liksom har man adderat objekt i rymden att orientera sig efter, som exempelvis en nebulosa.
ââEn sak som Ă€r lĂ€mplig med "Star wars" Ă€r att rymdflottorna i filmerna ofta mer eller mindre placeras ut pĂ„ en parallell linje. Det Ă€r nĂ„got som vi utnyttjar i spelet, vĂ„ra rymdslag ser ut som i filmerna. Det blir lite lĂ€ttare för hjĂ€rnan att hantera.
En stor del av spelet Àr flerspelardelen, dÀr fem spelare mot fem gör upp. DÀr Àr samarbetet viktigt, betonar Ian Frazier.
ââVi har försökt att bygga det sĂ„ att om fem spelare som Ă€r tekniskt skickliga möter fem som inte Ă€r lika duktiga, men som samarbetar vĂ€ldigt vĂ€l tillsammans, dĂ„ ska laget som samarbetar vinna.
VR krÀver fokus
Spelare ska i spelet kunna mötas över plattformarna, vilket under utvecklingen har gÄtt "smidigare Àn vÀntat". Enligt Ian Frazier sÄ har man i speltesterna inte kunnat se att nÄgon plattform har nÄgon fördel.
ââJag har varit orolig över att de som spelar i VR skulle ha ett övertag. Men vi har sett att det i praktiken inte Ă€r sĂ„. VR ger dig bĂ€ttre situationsmedvetenhet, men det krĂ€ver mycket mer fokus för att vara effektiv, dĂ„ du Ă€r omgiven av en massa saker som hĂ€nder. Men om du spelar pĂ„ en traditionell skĂ€rm blir det lite mer begrĂ€nsat, och dĂ„ Ă€r det lĂ€ttare att fokusera.
"Star wars: Squadron" slÀpps till Playstation 4, Xbox One och pc den 2 oktober.