"Gnäll och icke-konstruktiv kritik leder föga framåt"

Brith Fäldt (V) svarar på Simon Olofssons krönika om huruvida Piteå kan kallas för kulturstad.

Brith Fäldt (V) svarar på Simon Olofssons krönika om huruvida Piteå kan kallas för kulturstad.

Foto: Joel Gustafsson

Debatt2016-08-16 19:43
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Äntligen verkar det som att det kan komma igång en diskussion omkring kulturen och kulturutövandet i Piteå. Men som kommunpolitiker och kulturutövare och -arrangör måste jag ändå få tycka att Simon Olofsson, i sin senaste krönika, tar i så det knakar i grensömmarna på märkesjeansen. Det är verkligen trist att hans krönika sågar alla oss andra kulturutövare i samma svep när han sågar Piteå som kulturstad.

LÄS MER: Simon Olofssons krönika

Grundstommen i Piteås kulturliv är inte de kommunalt finansierade evenemangen och de professionellt utövade kulturformerna utan den ligger hos de många små föreningarna. Det är deras arbete och kreativitet som gör det möjligt för pitebor i alla åldrar att hitta små och stora kulturarrangemang av alla möjliga slag. Arrangemang och kulturyttringar som fyller helsidor på gratis annonsplats i den lokala tidningen varje månad, året runt. Men då antar jag att vi hamnar i en annan debatt om vad som egentligen ska kunna kallas ”kultur”.

Jag vill bara påminna om att dagbion i Folkets Hus regi samlar fulla salonger varje vecka, Swensbylijda har ett tjugotal evenemang under sommarmånaderna med många tusentals besökare, ABF anordnar allsång i Badhusparken som drar mycket folk, Pensionatet har musikquiz med mängder av deltagande lag, Karlbergsteatern har fulla läktare och nyårsrevyn och Roknäsrevyn och Pite Visklubb och så har vi hela utbudet av körer som finns. Vecka efter vecka, sommar efter sommar, år efter år gnetar de på och gör det för att de tycker att det är skoj. Jag undrar bara om det är något fel på deras kultur och engagemang, eller?

… och man kan ju vara med i en identitetsskapande paltakademi eller pitemålsakademi eller varför inte odla sina historiska intressen i Piteå Museum, Pite Moppers, Motorhistorikerna, Pitebygdens Forskarförening, eller Båtmuséet. Och Tango Piteå, Kadrelln, Dansfirman och Piteswänget bidrar med olika utbud inom dansen ordentligt långt borta från ”den kulturella infrastrukturens biljettdiskar och garderober”. Vad tänker du om dom och var hamnar de på din kulturkarta?

Jag skulle önska att du putsar solbrillorna och tar ur öronpropparna Simon, tittar oss i ögonen och lyssnar även på andra röster än din egen kulturelit. Och snälla, sluta tala om för oss vad som ska göra oss glada eller upprörda inom kulturområdet.

Jag instämmer med det kulturdokument som tagits fram inom mitt eget parti: ”Kultur och kulturyttringar är aldrig neutrala. De präglas av varje tids föreställningar, motsättningar och villkor. Kampen mellan olika intressen kan bestämma hur den mänskliga kommunikationen och kulturen utvecklas.” Jag tycker att det vore spännande och intressant att få ta del av din definition av kultur och vad som egentligen borde göras för att utveckla Piteå till den ultimata kulturstaden. Gnäll och icke-konstruktiv kritik leder ju föga framåt, menar jag.

Det finns naturligtvis mycket att säga om kommunens prioriteringar och dess kulturpolitik och det är intressant att se hur Krokodils stängning tvingar fram ett betydligt tydligare ställningstagande inför framtiden. Det är alldeles utmärkt. Familjen Erikssons otroligt betydelsefulla engagemang i stan under många år har nämligen gjort det lättare för kommunen att kunna luta sig tillbaka en aning. Det har ju rullat på.

Men, nu går det inte längre peta i askan av de falnande glöden av Krokodil och älta det som inte gjorts eller möjligen har gjorts fel förut. Nu behövs nya pinnar att slänga in som kan ge ny fart på kulturlivet. Kultur i alla dess former behövs, både kommunfinansierad, bildningsförbundsanknuten och de privata utövarnas.

Debatt