Var inte rädd för oss

REDAKTÖR’N HAR ORDET2012-04-28 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I veckan skrev vi om företagsklimatet i Piteå och att kommunen hamnar på plats 205 av landets 290 kommuner i Svenskt näringslivs årliga undersökning. Det är ett ras på 57 placeringar jämfört med fjolåret.

Svenskt näringslivs ranking baseras på 38 000 enkätsvar från företagare i hela landet och det finns speciellt en delfråga som intresserar mig som chef för Piteå-Tidningens redaktion - företagarnas syn på media.

I undersökningen säger Piteås företagare att medias och därmed allmänhetens attityder till företagande kunde vara bättre. Siffran ligger på en nivå som kategoriseras som acceptabel men ändå långt under rikssnittet. Bland de lägsta i landet och tillsammans med Söderhamn sämst bland de kommuner som har en stark, egen lokaltidning.

Eftersom Piteå-Tidningen är så kraftigt dominerande i Piteå sluter jag mig till den rätt obekväma tanken att företagare inte riktigt värdesätter vår redaktionella insats. Det är ingen tvekan om att journalistiken i sig är problemorienterad och att vi har lättare att hitta nyheter runt företagande som har negativ karaktär.

Jag tycker att det i sig borde vara positivt för företagare som gör ett bra jobb. Det vill säga att när tidningen avslöjar skojarna talar vi också om vilka med största sannolikhet inte är skojare. I en kommun utan granskande media som allmänheten litar på borde misstänksamheten mot allt och alla vara större.

Tyvärr verkar min hemsnickrade analys inte hålla. Åtminstone inte de delar som rör företagarnas syn på tidningen. Enligt Svenskt näringslivs Carolina Brånby som också ansvarar för undersökningen ser företagarna allt negativt som skrivs om företag som negativt för företagande. Vi anses smutskasta en kår.

Det är självklart så att vi gärna skriver om de positiva händelserna i det lokala näringslivet. Vårt bekymmer är att ingångarna till de artiklarna är mycket färre. Vi har stenkoll på de rättsvårdande myndigheterna och får ta del av allt som händer i den sfären och de tips som kommer oss till del handlar till övervägande del om saker som avviker från normaltillståndet på ett negativt sätt.

Svenskt näringslivs regionchef Jan-Olov Nordström berättar för mig att han tror att Piteåföretagarnas mediabetyg är en direkt avspegling av de låga betygen i övrigt i undersökningen. På alla de möten han haft med företagare i Piteå säger han sig inte hört något negativt om vår redaktionella bevakning. Men så säger han något som gör mig brydd: "det finns hos företagen en inbyggd rädsla att kontakta media".

Läs det här alla företagare - vi kan inte gissa oss till vad som händer ute hos er. Gör ni något som är vårt att uppmärksammas, hör av er till oss. Det behöver inte vara storordrar eller banbrytande uppfinningar. Vi är intresserade av allt som händer ute i näringslivet. Vi kommer inte att skriva om allt men garanterat mer om vi får ta del av vad som händer.

FÖR ÖVRIGT ...
... är företagarnas syn på media bara en liten del i företagsklimat-undersökningen. Mediafrågan är en av fem underrubriken Attityder som i sin tur är en av 18 huvudrubriker. En femtedel av en artondel med andra ord. De finns fler som bör rannsaka sig
Läs mer om