Du som är vaken och aktiv på internet under nätterna har redan märkt det - pitea-tidningen.se uppdateras dygnet runt oavsett veckodag. Genom ett samarbete med NTM Nyhetsbyrå har vi lyckats lösa svårigheten att bemanna webbredaktionen nattetid för uppgifter som att läsa och godkänna kommentarer, lägga ut läsarbilder och framförallt berätta vad som händer när det händer.
I dag är det två veckor sedan vi drog igång satsningen och redan nu konstaterar jag att vi blivit betydligt vassare nattetid både lokalt och globalt. Bara en sådan sak som att Piteå-Tidningens läsare fick ta del av nyheten om Steve Jobs död före dem som följde riksmedias sajter och sändningar.
Nu var pitea-tidningen.se inte helt död nattetid innan samarbetet med NTM Nyhetsbyrå. TT-nyheter tickar alltid in och vid större lokala händelser och olyckor larmades våra reportrar och fotografer ut och berättade nyheterna. Men att vår sajt nu är aktiv även vid sidan av nyhetsförmedlingen är viktigt för dem som är vakna på natten. Ingen behöver längre vänta till 06.00 på morgonen för att få ut sin webbkommentar.
Det här är ett led i vårt uppdrag att leverera nyheter och relevant information till våra läsare i flera olika kanaler. I tidningen finns fördjupningen, sammanfattningarna, läsbarheten. pitea-tidningen.se har snabbheten, interaktiviteten, rörlig bild med mera och i TV får du nerv och närvaro i de större nyheterna.
Det är fler och fler som upptäcker vår mobilsajt m.pitea-tidningen.se. Vi har ungefär 13 000 besök i veckan av läsare som tar del av Piteå-Tidningens nyhetsflöde i anpassad form för mobiltelefoner. Utöver detta finns vi också som e-tidning, taltidning, text-tv och på skärmar på stan.
Ni förstår säkert att Piteå-Tidningen historiskt sett aldrig haft så många som tar del av redaktionens arbete. Givetvis får de betalande prenumeranterna mest då vi inte publicerar hela tidningens innehåll på pitea-tidningen.se och att e-tidningen ingår i abonnemanget.
I korthet jobbar vi med händelsenyheter efter principen att du får veta att någonting inträffat genom att läsa pitea-tidningen.se eller mobil.pitea-tidningen.se och svaret på varför det hände och analysen i kommande dags tidning.
I dag hittar du en annons i tidningen med rubriken Sant och relevant. Det är starten på en kampanj Piteå-Tidningens redaktion ska köra under några månader för att visa vad det är som skiljer en fristående och oberoende redaktion från andra informationskällor. Och varför det är så oerhört viktigt med en objektiv bevakning och nyhetsförmedling även lokalt och vilka krav det ställs på oss som utför den tjänsten.