Den brukar kallas för "De huvudlösa redaktörernas dag". Dagen då siffrorna från TS (Tidningsstatistik) redovisas och alla redaktörer ska förklara varför upplagan sjunker trots att den egna tidningen är bäst. Eller att redaktörerna väljer att lyfta fram den siffra som talar till tidningens fördel och blundar för en annan mer negativ utveckling.
Ni känner igen kommentarerna som "vi har aldrig haft så många läsare som i dag" med hänvisning till webben. Eller att "vi må tappa upplaga men räckvidden ökar genom att fler delar på samma tidning". Problemet är att det är just detta jag kommer att säga i denna krönika. Jag ska sålla mig till de huvudlösa.
Det är nämligen inte speciellt undanfallande eller bortförklarande att säga att Piteå-Tidningen stärker sin position. Vi tappade under 2011 500 betalande tidningsköpare. Det vill säga att Piteå-Tidningens upplaga sjönk från 15 600 till 15 100 dagliga exemplar enligt TS-revision.
Det är kalla fakta som bygger på pengar vi får in och tidningar vi delar ut. Samtidigt finns det parametrar som TS inte reviderar. Bland annat den som säger hur många läsare det finns på varje tidningsexemplar. Givetvis är det trist att tappa betalande tidningsköpare. Det slår direkt på våra inkomster.
Samtidigt konstaterar jag att läsningen av Piteå-Tidningen ökar. Företaget Orvesto som gör denna typ av undersökningar visar att antalet personer som läser Piteå-Tidningens pappersupplaga har stigit från 38 000 dagliga läsare till 42 000. Det vill säga att varje tidning läses i snitt av 2,78 personer.
Denna ökning är säkert statistisk säkerställd men är betydligt mer svajig än den exakta TS-revisionen. Undersökningen bygger på frågor till våra läsare och någon form av statistisk beräkning. Jag har ingen anledning att misstro siffran annat än att den kan slå fel på några hundra exemplar åt ena eller andra hållet.
Vi vet alltså att läsningen av Piteå-Tidningen på papper ökar och jag har ingen självklar förklaring till varför. En avancerad gissning är helt enkelt att fler väljer att dela på prenumerationen med grannar eller släktingar. Det är i sig ganska naturligt i dyrtider.
Det är trist för oss att förlora pengar men samtidigt bra för våra redaktionella ambitioner och våra annonskunder att veta att slagkraften finns kvar. Läsningen av papperstidningen minskar inte och jag har inte trollat med några siffror.
Som alla andra redaktörer tänker jag också ta upp detta med webben. I dag snittar pitea-tidningen.se runt 50 000 unika besökare i veckan. Vi vet att en klar majoritet av dessa finns i vårt spridningsområde. Uppskattningsvis 40 000 - 45 000 unika datorer i Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur och Arjeplog handlar det om. Och detta på en befolkning som inte är större än 60 000.
Med andra ord läser nästan alla Piteå-Tidningen på papper och nästan alla läser oss på webben. Självklart ser vi framtiden an med tillförsikt trots att den abonnerade upplagan sjunker.