Melodifestivalen lämnar ingen oberörd
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det märkliga är att Melodifestivalen lockar mig att titta, läsa och kommentera tävlingen utan att jag gillar musiken. Det finns inte i min föreställningsvärld att jag skulle köpa en biljett till en Anna Book-konsert, eller lägga på en skiva med Elin Lanto. Ändå satt jag framför tv-n i lördags och var lika intresserad som någon annan.
Med andra ord är det hatkärleken, tävlingsmomentet, spänningen, traditionen och mycket annat runt tävlingen som gör att halva landet bänkar sig bakom tv-apparaterna och diskuterar bidragen i dagar.
Vi på Piteå-Tidningen är väl medvetna om det stora intresset och gör nu vår största satsning på Melodifestivalen hittills. Givetvis kan du läsa vad du behöver veta i tidningen. Men på webben hittar du mycket mer än vad vi tekniskt klarar av att ge ut i tryckt form.
Surfa in på www.pitea-tidningen.se och klicka dig fram till vår festivalsida. Här hittar du blogg, krönikörer som exempelvis Piteås lokale schlagerexpert Staffan E Johansson, rörliga bilder, historik och all upptänklig fakta. Dessutom kan du göra som jag gjort i denna krönika, rösta, tycka till eller leverera topplistor på dina fem bästa artister, låtar eller vad det nu kan vara.
Festivalsidorna på www.pitea-tidningen.se ligger kvar och uppdateras ändå fram till efter den stora Europafinalen i Helsingfors i maj. Var med på den resan från början.
För två veckor sedan berättade jag på denna plats om vår nya produkt TV-Guiden. Jag konstaterar att det ser ut att bli en succe. Fram till i fredags hade 483 av våra abonnenter tecknat en prenumeration på TV-Guiden. Det är långt mer än vad vi hoppats på och visar att det finns ett stort intresse att läsa om tv och planera sitt tv-tittande. Du är också välkommen att hoppa på. Ring vår prenumerationsavdelning och du får TV-Guiden i din brevlåda tillsammans med Piteå-Tidningen varje vecka i ett helt år för 280 kronor.
För att inte falla i samma fälla som en rad marknadsförare av tidningar runt om i landet måste jag poängtera att satsningar som melodifestivalen på webben och TV-Guiden och andra bilagor egentligen bara är komplement till Piteå-Tidningens huvuduppgift att förmedla lokala nyheter.
Vi vet att de lokala nyheterna är främsta anledningen till Piteå-Tidningens dominans i vårt spridningsområde och vårt arbete går hela tiden ut på att bli ännu bättre och bredare.
Ring eller skriv till mig och berätta vad du tycker.
3 heta:
1. Melodifestivalen
2. Fernet Branca
3. Jokkmokks marknad
3 kalla:
1. Italienska fotbollshuliganer
2. Vädret i Åre
3. Frånvaron av bitvargen