"Nej, nu får du faktiskt ta och bestämma dig vad du vill ha" Kaffeförsäljaren tittar argt på mig och jag stammar fram att jag vill ha en latte med sojamjölk. Han suckar och himlar med ögonen. Efter någon sekunds för lång betänketid på ett café så ska man vara glad att man inte blir vägrad service helt. Bryssel har nog den värsta kundservicen som finns. Egentligen skulle jag ha gått direkt men jag betalar snällt de 9€ som två små caffelattes kostade, alltså ungefär 90kr.
Det är inte första gången det händer. Telefonbolaget som säger att de inte hjälper oss förens vi köpt nya telefoner, folk som vägrar dela på notor på restauranger, affärsbiträden som bara vill att man ska gå och folk som helt plötsligt inte kan ett ord engelska när man frågar för mycket hör till vardagen här. Jag kan inte tala för hela Belgien men i Bryssel så verkat mottot vara att kunden alltid har fel.
Självklart gäller det inte alla men som jag upplever det är attityden lite som att vi ska vara tacksamma för att vi får handla på deras affärer och köpa deras varor. Så istället för att bli chockad skulle jag ha bugat och sagt "Tack, åh de hjärtligaste min kära herre för att jag fick nöjet och privilegiet att ta upp din tid med att beställa ert fantastiska kaffe till överpris" Kanske jag till och med skulle ha kysst hans hand och lämnat en stor dricks, fast det hade nog blivit lite väl mycket.
För de som har varit i USA blir det en stor kontrast. Där är det blixtsnabb service, alltid med ett stort leende. I USA hovrar de runt ens bord för att se till att man inte är missnöjd och kommer ge dem dricks. "Är allt till er belåtenhet, vill ni ha salt, peppar eller kanske min njure?"
Fraser att öva in på franska inför ett besök i Bryssel är "jag betalade faktiskt för fyra" "Jag fick inte nog växel tillbaka" och "Men då går jag någon annanstans". Sverige är som alltid sådär lagom, inget att bli chockad över där men jag måste säga att jag föredrar service med ett leende, även om det är falskt.