Om jag säger hej till dig vad skulle du svara då? Och om jag leende skulle fråga om du behövde hjälp med någonting specifikt idag skulle du då artigt svara på min fråga eller ge mig en blick och tung suck som bemötande? Visst känns det nästan självklart att vara artig tillbaka om någon är artig mot dig? Jag måste, dessvärre, få konstatera att så är ej fallet.
.
När man jobbat inom serviceyrket en bra del av sin ungdom kan man utan tvekan konstatera att man träffat dem alla. Ja alla de möjliga människor som befinner sig i vårt avlånga land. Den stressade, den trevlige, den pratglade, den ej så pratglade och så den där nedlåtande, grinige och otrevlige. Den där som tycker att det är jättesvårt att tränga fram minsta lilla tillstymmelse till leende och som för allt i världen inte kan hälsa på en expedit eller servitris.
.
Exponerad som man är inom servicebranschen så är det klart att man tar åt sig. Tar åt sig av all frustration och all ilska som öses över en på en daglig basis. Alla till olika utsträckning naturligtvis men med en hand på hjärtat kan jag nog tala för nästan alla som arbetar inom branschen att vi försöker. Vi försöker vårt bästa för att just du ska få den lilla extra servicen. Men här står vi till din hjälp och du vill inte titta oss i ögonen, inte säga hej och inte ens le. Här står vi och försöker vara till lags men blir fräst åt och illa bemötta. Vad har vi gjort dig? Har vi gjort oss förtjänt av din ilska på att bilen inte startade i morse eller för att din sambo inte plockade ur diskmaskinen? Vi är också människor med samma känslospann som vilken annan levande individ. Vi är inga iskalla stenar. Vi blir sårade, vi tar illa vid, vi blir irriterad och det värsta av allt: Vi förundras inte över vart artigheten tog vägen längre.
.
Tänk på oss nästa gång du känner för att tömma all din frustration eller ilska över en totalt främling i en kassa. Tänk på att alla går igenom en privat kamp i livet. Tänk på att det kanske inte är vi i fråga som försöker hjälpa dig som ansvarar för att priset är högt, köttet segt eller att varan är slut. Tänkt dig själv om du skulle stå där, hur kul skulle du tycka att det var?
.
Så nästa gång du handlar, äter på en restaurang eller springer in i en butik, snälla, tänk lite extra på tonfallet, lite extra på ordvalen och snälla tänk lite extra på personen framför dig. Du kan göra dennes dag så mycket bättre med bara ett leende. Var artig och var trevlig det är inte så ansträngande. Ska det verkligen vara så svårt att säga hej?