Vi ser tydligt att artiklar om företag driver hög trafik till pt.se. Det är en självklarhet för oss att berätta om nyetableringar, konkurser och företag som får stora ordrar eller har en tung period. Däremot tänker vi till innan vi skriver om företag utan att det finns någon direkt nyhetsvinkel.
Visst, det händer att vi lyfter fram en företagsledare eller ett företag som funnits med i branschen länge. Men den typen av artiklar har ett bättre forum i bilagan Norrbottens affärer som delas ut tillsammans med Piteå-Tidningen några gånger per år. Där kan den som är intresserad även läsa om företag som finns utanför PT:s spridningsområde.
Vi skriver ibland om företag som anordnar tillställningar av olika slag. Ta tillexempel Pite energis jippo för barn som brukar hållas i södra hamnen på sommaren. Men då ligger fokus inte på företaget, utan på alla Piteåbor som besöker evenemanget och det är en viss skillnad anser jag.
Det händer att företagare ringer och vill att vi ska skriva om dem. Det handlar förstås ofta om att få gratis marknadsföring, men sådana erbjudanden tackar vi till 99 procent nej till. Anledningen är att det blir reklam om nyhetsvinklingen saknas.
Det finns också företagsledare som hotar med att sluta annonsera i PT om vi inte berättar om deras verksamhet. Det är ingenting som nyhetsredaktionen tar hänsyn till. Ingen utom vi själva bestämmer vad vi ska skriva om och påtryckningar fungerar inte. Vårt oberoende och vår trovärdighet ser vi som två otroligt viktiga egenskaper och dem värnar vi om.
Att som företagare göra sig oanträffbar och försöka dölja saker för PT tjänar man sällan något på. Att hålla sig undan kan aldrig stoppa en publicering. Då är det bättre att ställa sig upp och berätta sanningen – då har man ju en chans att påverka rapporteringen.
Kritik får man räkna med i tidningsbranschen och jag får ibland höra att Piteå-Tidningen är företagsfientlig. Ingenting kunde vara mer fel. De flesta näringslivsnyheter vi skriver om är positiva och det gäller i synnerhet i dessa tuffa coronatider. Det är viktigt för oss att berätta hur hårt viruset drabbar näringslivet och hur företagare och samhället slutit sig samman för att hjälpa varandra att överleva krisen. I det sammanhanget har lokaltidningen en viktig uppgift så att Local hero-budskapet sprids vidare.
Anders Thelin, nyhetschef Piteå-Tidningen