Gudarna ska veta att jag kan väldigt lite om marknadsföring. Jag har inte ens behövt marknadsföra mig själv eftersom jag gängade mig på den tiden när man kunde gå fram till någon och fråga: "Ska vi gå hem till mig eller hem till dig?"
På den tiden behövde man inte författa en säljande beskrivning av vad det skulle innebära att hänga med just mig. Det var känslorna som styrde och även om man köpte grisen i säcken så fungerade det rätt okej. Jag hyser starka misstankar om att de säljande texter som figurerar i diverse dejtingappar kan innehålla inslag av överdrifter och möjligtvis också undanhållande av sanningar. Att skriva om näspetning som avslappningsmetod eller besserwissertendenser är inget som går hem.
Men vänta nu! Jag har ju skrivit jobbansökningar och tack vare dem lyckats landa flera olika jobb. Mina personliga brev har jag försökt skriva med så mycket ärlighet som möjligt. Okej, det där med att jag hanterar hela Officepaketet är inte helt sant. Rutsystem har aldrig varit min grej så Excel förstår jag mig nästan inte alls på. Förvisso är jag en lagspelare, men det känns som att lagspelet fungerar bäst om människorna runt omkring mig gör som jag har tänkt. Jamen du vet, det kryddas lite extra med styrkorna och de eventuella svagheterna får avslöjas med tiden. Om sanningen ska fram så regnar det inte direkt språklärare över Svea rike så att söka jobb är lite som att fiska i ett akvarium. Det nappar alltid.
Subjektiva skrivelser säger egentligen inte så mycket om det som de försöker beskriva eftersom det enda syftet är att marknadsföra. Jag vill inte påstå att varenda jobbansökan eller dejtingappsprofil är ren och skär lögn, men vi kanske kan enas om att de inte heller är 100 procent sanning.
När det kommer till att marknadsföra en hel stad hamnar vi lite i samma läge som när vi ska nätdejta eller söka jobb. Det går inte att säga hela sanningen eftersom vissa faktorer i det gigantiska nätverk av noder som utgör staden helt enkelt inte säljer så bra. Det vore direkt idiotiskt att yppa för mycket om de stora elevgrupperna på Strömbacka eller kommunens budget för avgångsvederlag. Atmosfären på Storgatan däremot, eller midsommarfirandet på Hildurs – det är också Piteå.
Att beskriva en stad med en liten slogan, det är ännu mer intetsägande. Vad kan egentligen beskrivas med en ynka mening? Trots sin litenhet väcker tydligen en slogan många starka känslor. Den här staden har både brister och tillgångar men sanningen bor inte i orden, den vilar i känslan, precis som när man träffar den rätta. Den där känslan av att det är hit man kommer när man kommer hem.