Vi prioriterar gång- och cykelväg på Öjagatan

Piteå2006-09-30 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
 Svar på insändare "Öjagatan" i PT den 22 september. Vi förstår att det många gånger kan kännas otryggt och obehagligt att färdas som gående eller cyklist, längs de sträckor där det inte finns avskilda banor för gående-/cyklister.

Vi anser att det finns behov av gång- och cykelbanor på sträckan OK/Q8 till Älvsbyvägen.

Vi har därför med det som ett av de tio högst prioriterade gång- och cykelobjekten i vår interna cykelplanering.

Öjagatan har även en viktig funktion för andra behov och intressen.

Den är klassad som huvudgata på vissa delsträckor och den är en viktig bussgata med ganska högt bussflöde.

Hela Öjagatan är viktig för tillgängligheten in mot service i Öjebyn och som tvärförbindelse mellan gamla E4, Nya Älvvägen och Älvsbyvägen.

Gatan ska fylla flera olika behov och funktioner, som inte alltid samverkar.

Vi är väl medvetna om att nuvarande utformning inte uppfyller alla dessa behov.

Det beror till exempel. på att Öjagatan i grunden är en äldre landsväg/byaväg som inte byggdes för dagens bostads- och trafiksituation.



TROTS ATT vi prioriterar behovet av gång- och cykelväg (GC-väg) på Öjagatan högt, så är det en hel del faktorer som begränsar och försvårar ett genomförande de närmaste åren.

Tillgängligt gatuområde är trångt på vissa delar och bostadshusen står nära vägen.

En ny gata måste vara tillräckligt bred för möten med buss och GC-vägen ska klara trafik i båda riktningarna.

Vi bedömer att det blir svårt att rymma detta utan att inkräkta på privat mark.

För att rymma en GC-väg måste befintliga diken flyttas eller ersättas med dagvattenledningar, vilket innebär höga kostnader.

Nuvarande budget räcker till cirka 500 meter ny GC-väg per år och många liknande behov finns på andra håll i kommunen.



EFTERSOM MÅNGA olika intressen ska tillgodoses och det är begränsat utrymme för de åtgärder som behövs, kan det bli nödvändigt att se över gällande detaljplan för området.

Kommunens trafikutskott har i ett svar i ett liknande ärende, fört frågan vidare till miljö- och byggkontoret.

De handlägger frågor som rör översyn av gällande detaljplaner.

När det gäller de hastighetsöverträdelser som tas upp i insändaren, så är det bara att beklaga att så många förare inte respekterar 30 och 50 kilometer.

Det är varje förares ansvar att följa de spelregler som finns i trafiken och när dessa överträds, så är det polisen som har till uppgift att övervaka överträdelser.

Våra mätningar visar också att alltför många kör för fort, även om de inte ger en lika svart bild som i insändarens beskrivning.

Anders Mellberg

Trafik och informationschef

Teknik & Gatukontoret
Läs mer om