Vi har infört ett nytt telefonsystem

Piteå2008-04-08 00:16
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag vill börja med att beklaga att det har varit svårt för dig att komma fram per telefon. Nyligen införde försäkringskassan ett nytt nationellt telefonsystem som ersatte de regionala.
Tyvärr fungerar det ännu inte som det ska och vi jobbar därför intensivt med att förbättra vår service. Försäkringskassan genomgår just nu en stor omställning. Verksamheten behöver anpassas efter nya krav. För att uppfylla dem behövs en genomgripande modernisering av försäkringskassan. Målet är en myndighet med nöjda kunder, nöjda medarbetare och hög effektivitet.

En del i omställningen är just utveckling av vår telefonkundtjänst som blir ett av de viktigaste sätten att möta kunden. Dubbelt så många medarbetare kommer att arbeta i den nya telefonkundtjänsten och vår målsättning är att besvara 80 procent av samtalen inom två minuter. Även försäkringskassans webbplats utökas och självbetjäningstjänsterna förbättras.
Genom dessa ska kunderna dygnet runt kunna få bra information om sitt ärende, både före, under och efter handläggningen. Redan i dag kan du utföra många saker själv på vår hemsida. Här finns till exempel broschyrer och blanketter som du enkelt kan ladda hem via datorn.
Du kan också använda vår automatiska servicetelefon där du till exempel kan beställa broschyrer, blanketter och anmäla vård av sjukt barn, med bara några knapptryck. Nu kan du förresten också anmäla vård av sjukt barn genom att skicka ett SMS.
Läs mer om