Vi är dåliga på att ge beröm

Piteå2008-01-26 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Läste artikeln i fredagens tidning om att skoltaxin för Emil Wiksten inte fungerar särskilt bra. Jag vill inte på något sätt minimera de problem som familjen har med sena ankomster till skolan på grund av detta.

Men när jag läste artikeln tänkte jag att människan fungerar ofta så att vi klagar när det inte fungerar (och det ska man göra, det är ofta en förutsättning för att lösa ett problem) dock är vi ofta dåliga på att ge beröm när det fungerar bra.

Jag vill alltså inte klaga utan ge beröm till Piteå Taxi som sköter min dotters skolresor från Arnemark till Piteå varannan vecka. Taxin kommer i tid, oftast tidigare än utsatt tid (med något enstaka undantag) och chaufförerna är trevliga. Ibland händer det att min dotter vill ta med en kompis hem efter skolan och det brukar gå bra för det mesta när det finns plats i bilen.

Min dotter och jag har en överenskommelse att om det inte finns plats i bilen får hon följa med kompisen hem istället om hon bara meddelar chauffören. Detta har inträffat några gånger och här har taxichaufförerna gjort mig glatt överraskad genom att vid varje tillfälle detta hänt, ringa mig och fråga om det är i sin ordning att min dotter inte åker med hem.

Detta kallar jag service och ansvarstagande. Avslutningsvis vill jag tacka Piteå Taxi för en väl fungerande skolskjuts och ett trevligt bemötande.

Läs mer om