Varför denna tystnad om Norrbotniabanan?
Norrbotniabanans förespråkare tillsammans med kommunalråden i Skellefteå, Piteå, Luleå och Haparanda lär få idka idogt lobbyarbete. Allt för att övertyga beslutsfattare i övriga Sverige om de landsomfattande ekonomiska vinster, som riket gör med en snabbinvestering och färdigställande av Norrbotniabanan genom Norrbotten och Västerbotten, skriver Hans "Frecka" Fredricson. (Arkivbild)
Foto: Erik Westergren
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Den låga profileringen kring den lönsammaste av samtliga järnvägsprojekt i Sverige är illavarslande.
Den nuvarande projektledaren Kristina Falk byter arbetsuppgifter och sällar sig till vindkraftsutredarnas skara.
Positivt för vindenergins förespråkare. Förhoppningsvis kommer efterträdaren att brinna lika intensivt för uppgiften, som Kristina Falk har förmått.
Botniabanan lägger snart klart pusslet in till Umeå. Tågrälsen är lagd upp till Hörnefors. Cirka 2,5 mil återstår in till Umeå.
Efter diverse alternativdiskussioner har man enats om vilken sträckning, som banan ska ta genom Umeå.
Under 2000-talets första årtionde har den otvivelaktigt dyrbaraste delen av Botniabanan - den genom Ångermanland - färdigställts. Ett kuperat landskap med mängder av tunnlar genom bergsmassiven i vackra Ådalen. Ska statsmakterna nöja sig med att Botniabanan sträcker sig upp till Umeå?
Norrbotniabanans föresprå-kare tillsammans med kommunalråden i Skellefteå, Piteå, Luleå och Haparanda lär få idka idogt lobbyarbete.
Allt för att övertyga beslutsfattare i övriga Sverige om de landsomfattande ekonomiska vinster, som riket gör med en snabbinvestering och färdigställande av Norrbotniabanan genom Norrbotten och Västerbotten.
En betydligt lägre investeringskostnad i de två nordliga länen jämfört med utgifterna i det topografiskt kuperade Ångermanland.
Den pågående allmänna upprustningen av järnvägen mellan Haparanda och Kalix är en positiv företeelse i färdigställande av livsnerven Norrbotniabanan. Ett beundransvärt initiativ i syfte att knyta samman östra Norrbotten med Barentsregionen, vilket kommer att ekonomiskt gynna Sverige totalt och inte minst Övre Norrland.
Vad händer i framtiden med övrig sträckning av Norrbotniabanan?