Vägverket vill minska saltanvändningen

Piteå2008-11-03 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till Bo Nilssons insändare i Piteå-Tidningen den 29 oktober "Salt på vägarna förstör miljön". Nu är det snart vinterväglag och saltdebatten dyker upp som ett brev på posten. Självklart förstår vi alla de problem som saltet kan orsaka, vältaligt beskrivet av insändarskribenten Bo Nilsson.

Först och främst ska det sägas att inte heller Vägverket är några saltälskare. Men så länge vi inte hittar något som är effektivare, med tanke på framkomlighet och ekonomi, kommer vi att fortsätta att använda salt. Men målsättningen är att vi hela tiden ska minska saltanvändningen.
Den största delen av vägnätet i Norrbotten och Västerbotten halkbekämpas på traditionellt sätt, alltså utan salt. Det är viktigt att komma ihåg att saltfrågan nästan enbart handlar om sättet att bekämpa halkan på E4 plus delar av anslutande pendlingsvägar. Det betyder alltså att övervägande antalet mil längs våra statliga vägar inte saltas alls.

De senaste åren har vi också arbetat hårt för minska saltanvändningen. Det tydligaste exemplet är det så kallade Minsalt-projektet på en sträcka av sju mil mellan Rosvik och Töre på E4 i Norrbottens län. Där har saltförbrukningen minskat och försöket fortsätter under kommande vinter.
Till sist! Det allra viktigaste för att höja trafiksäkerheten på våra vägar - saltade som osaltade - är att varje trafikant tar ansvar för att anpassa hastighet och körsätt till de faktiska förhållandena som råder på våra vägar och självklart att man använder bilbälte och kör nyktert.
Läs mer om