Vägverket tar sitt ansvar
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det blir problem när regn och snö kombineras med mildväder och snabba skiftningar runt nollstrecket.
Det har tidigare förekommit missuppfattningar i media - att vi till exempel skulle vänta upp till sex timmar innan vi åker ut och börjar snöröja. Det är naturligtvis inte sant.
Under pågående snöfall plogas vägarna kontinuerligt. Ibland uppstår tillfällen när trafikanterna upplever att det tar för lång tid, speciellt under de rätt extrema väderförhållandena vi har haft de senaste veckorna. Vi är dimensionerade för en normalvinter.
Det skulle vara alldeles för dyrt för samhället att ha de extra resurser som behövs för att utan förseningar klara de extrema vädertillfällena.
Därför är det inte konstigt att det kan uppstå problem, det betyder inte att vi skyller ifrån oss på vädrets makter.
Ändå är det rätt intressant att se hur vädrets nyckfullhet påverkat vår verksamhet under december månad de tre senaste åren. I många av våra driftområden kan man se att antalet halktillfällen stadigt ökar år från år. I Piteå var det exempelvis 38 halktillfällen 2005 och 82 stycken 2007. När det gäller snöfall är förhållandet det omvända, alltså 34 snöfall under 2005 och bara 17 stycken 2007.
När det sedan gäller saltanvändningen försöker vi minimera saltanvändningen. Inte minst har vi själva tagit initiativ till och driver flera försöksprojekt som letar efter alternativ till saltet.
Trafikanterna ska vara säkra på att Vägverket gör allt för att utveckla halkbekämpningen på ett så trafiksäkert sätt som möjligt.