Vägsaltet förstör asfaltbeläggningen
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag har jobbat 34 år som anläggningskonstruktör och vet att betongen skall vara vattentät lägst K30 med lufthalt på fem till sex procent för att klara den miljö som finns på E4. Asfalten klarar inte dessa betingelser och följden blir att man måste asfaltera om denna sträcka varje år.
Jag tror att Vägverket har sin budget uppdelat på vinter respektive sommartid och missar då, att saltning och nybeläggning varje år blir dyrare. Det blir billigare att ploga vägarna, för då slipper man nybeläggningar varje år. Det är inte Vägverkets uppdrag, att se till att utländska lastbilar kör säkert som på sommarväglag. Lagstifta följande: att varje fordon som kör in till Sverige skall ha riktiga vinterdäck, annars böter på säg 50 000 kronor. Då får tullarna annat att göra än förhindra den fria rörligheten och får en meningsfylld sysselsättning.