Från rondellen så gäller 70 kilometer i timmen och för den som kommer norrifrån så gäller 90 kilometer i timmen.
Det är därför inte konstigt att den som kommer från rondellen har svårt att komma in när trafikrytmen egentligen håller 90 kilometer i timmen.
Men hur ska alla som kommer från rondellen veta att det är 90 kilometer i timmen som gäller över bron då skylten säger 70? Detta borde Vägverket omgående kunna rätta till. Jag har själv provat öka hastigheten till 90 kilometer i timmen på påfartssträckan, utan någon superbil. Detta är inget problem om man bara börjar gasa i rätt tid.
Om det stod 90 på skylten så skulle alltså problemet med att komma ut vara delvis löst, det som sedan återstår är att alla måste se till att komma upp i hastighet tidigare.
Jag har många gånger förundrats varför framförvarande inte börjar öka farten tidigare, redan ut från rondellen går det bra att gasa på lite.
Då är man lätt uppe i 70/90 innan bron kommer. Givetvis innebär det att den som kommer norrifrån också får visa respekt för de som kommer i påfarten.
Sen till det andra och verkligen stora problemet det är avfarten mot Bergsviken. För att inte störa trafiken så är det bra om man kan hålla hastigheten in i avfarten.
Det går inte att köra 90 kilometer i timmen av från bron. Det innebär att man på bron måste sänka hastigheten.
Man är relativt modig om man håller 70 kilometer i timmen av från bron. Många vill gå ner ändå till 50 innan de kör av bron. Detta skapar problem då det inte går att passera. I rusningen blir det fort kö över hela bron då man börjar sakta ner vid avfarten.
När sedan bron är en enda lång kö blir det svårt för dem som kommer i påfarten att komma in som de ska och de som kommer i 90 kilometer över krönet har lite tid på sig att göra en bedömning av trafiksituationen vid bron samt bromsa in.
Risken att en än större seriekrock inträffar än den som redan inträffat om inget görs åt denna situation.
Martín