Tillnyktrad (s)kolpolitik?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
"Elevernas kunskapsutveckling i ett enskilt ämne kan inte ersättas av till exempel värderingar eller förmåga att själv söka ny kunskap på internet."
" Sätt kunskaper och lärande i centrum. Systematisk kunskapsuppföljning för alla elever varje termin".
"Ge lärarna uppskattning och frihet. Läraryrket behöver professionaliseras och uppvärderas".
" Skolministern och skolborgarrådet skall inte peta i lärarnas professionella bedömningar, det är lärarna själva som baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet bör välja de pedagogiska metoder som fungerar bäst i olika situationer och för olika elever."
Ett utdrag ur folkpartiets valmanifest? Icke. Ovanstående citat är hämtade ur Ylva Johanssons, tidigare (s)kolminister, inlägg på Dagens Nyheters debatt den 14 april. Uppenbarligen var förpassandet av socialdemokratin till oppositionsrollen inte bara välförtjänt, det var bevisligen även välgörande. För inte kan väl Ylva Johanssons debattartikel tolkas på annat sätt än att flumskolan, som i så hög grad bär socialdemokratins signum, förpassats till historiens sophög?