Ta lärdom av andra som misslyckas

Piteå2007-06-11 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
 Under 90-talet fick medvetenheten om miljön allt fler att inse de negativa konsekvenserna av ohämmad satsning på vägtransporter.

Därför kändes tiden mogen att enligt planerna bygga första etappen av Norrbotniabanan mellan Skellefteå och Piteå, med start 2010. Någon månad senare meddelar Banverket att utbyggnaden inte ryms i planen.



Prisutvecklingen angavs som främsta orsak. Bothniabanan är nu kostnadsberäknad till femton miljarder kronor jämfört med åtta miljarder när bygget startade 1999.

Att inte hålla givna vallöften faller tillbaka på socialdemokraterna (läs Göran Persson) när det tillkännagavs att Norrbotniabanan skjuts på framtiden.



Den verkliga förkämpen för byggandet av banan var och är Peter Roslund. Även om jag var en liten bricka i spelet, så lovade jag Roslund att närmare undersöka omständigheterna kring Banverkets klantiga handläggning.

Byggstarten skulle vara avhängig av färdigställandet av tunnelbygget genom Hallandsåsen. Det bygget har nu pågått i femton år och kantats av misslyckanden, miljöskandaler och rättsprocesser. Varningsflaggor har höjts. Bland annat skriver Andreas Bergh, fil.dr. och nationalekonom vid Lunds universitet och forskare vid Ratio-institutet, apropå femton år av misslyckat tunnelbygge: "Den viktigaste lärdomen är nog att politiska beslut kan leda till ett hejdlöst slöseri med skattemedel.

Kanske vore det en god ide att göra om tunneln till en permanent utställning över politiska misslyckanden".

Läs mer om