Svårt att tillfredsställa alla resenärer
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag vill börja med att beklaga de försämringar du drabbats av.
Piteå kommun liksom de flesta andra kommuner arbetar inom ansträngda ekonomiska ramar.
De besparingskrav som finns har tyvärr drabbat i stort sett alla verksamheter och där är inget undantag när det gäller kollektivtrafiken. Vi har tillsammans med vår operatör Connex försökt att inom givna ramar ge innevånarna i Piteå en så bra stadstrafik som möjligt. Därför genomfördes en linjeomläggning under 2005.
HÖSTEN fungerade som en provperiod, där resenärerna fick inkomma med synpunkter på hur trafiken fungerade. En sammanställning av dessa synpunkter visade på att många elever vid Framnäs Folkhögskola tyckte att förbindelserna mot Musikhögskolan försämrats, många låg-mellan- och högstadieelever från Skuthamn inte tog sig till och från skolorna i Munksund och Pitholm, vilket innebar att en särskild skolbuss fick sättas in för dessa samt att många av resenärerna i Bergsviken tyckte att det blivit för långt att gå till hållplatsen sedan linjen dragits om där.
För att kunna tillmötesgå dessa resenärer krävdes en ganska omfattande tidtabellsändring vilket resulterade i den nya tidtabellen.
I den nya tidtabellen finns dock brister som vi hoppas kunna rätta till, men med de ekonomiska resurser vi har för att bedriva kollektivtrafiken i dag är det svårt att tillfredsställa alla resenärer.