Skolk på betyget borde välkomnas
Skolan har ett avgörande ansvar för att åtgärder mot skolk sätts in utan dröjsmål, skriver Lars Häggström.
Foto: Lars Pehrson / SvD / SCANPIX
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
e 1 600 elever var fullständigt frånvarande sedan minst en månad.
e100 elever hade varit frånvarande under hela läsåret.
e 5 000 elever var sporadiskt frånvarande sedan minst två månader.
e 500 elever hade under året skickats hem för undervisning i hemmet av till exempel säkerhetsskäl, ungefär 100 elever under en månad eller längre. Att så många barn är långvarigt frånvarande från den obligatoriska skolan är ett allvarligt samhällsproblem. För vart och ett av barnen är det en allvarlig situation". Rapporten heter "Rätten till utbildning" - Om elever som inte går i skolan. Den finns att ta del av på skolverkets hemsida.
Detta som redovisas är naturligtvis mycket allvarligt. Närvaro i skolan en förutsättning för goda skolprestationer och skolk - om det sätts i system - leder till att eleverna ges sämre förutsättningar att tillägna sig de kunskaper grundskolan och gymnasiet avser att ge. Dessutom kan bristen på tillsyn från vuxna bidra till problem. Skolk är naturligtvis också ett resursslöseri.
Skolan har ett avgörande ansvar för att åtgärder mot skolk sätts in utan dröjsmål. Dessa ska innehålla snabb kontakt med vårdnadshavaren vid frånvaro och en tydlig policy hos skolan mot skolk. Föräldrarna har också ett ansvar att följa upp och försöka rätta till när det är på väg att gå snett.
Utbildningsministern har nu föreslagit att skolk ska skrivas in i betyget. För många verkar detta vara något väldigt svårsmält. Varför? Åtgärderna från skolans sida tillsammans med föräldrarna är grundläggande, men att det nu kan komma att kompletteras med möjligheten att skriva in det i betyget borde välkomnas då skolk ska betraktas som en osund och för eleven direkt kontraproduktiv handlig.