Skolan förändras
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det räcker väl med att veta var man kan finna dem. Jag håller med om att det är viktigt att veta var man kan finna kunskapen, men jag tycker även att det är bra att lära in faktakunskaper. Det tränar och utvecklar vår hjärna.
Den kan lagra en otrolig mängd fakta. Och den behöver tränas. Precis som kroppen behöver röra på sig. Dessutom är det roligt att lära sig nya saker. Tycker Magister Sträng!
Anledningen till att jag tog med frågan om Frankrikes städer, är att min mor berättade för mig hur hon fick lära sig 30-40 städer i varje land utantill, när hon gick i skolan.
Hon kan dem än i dag 50 år senare, samtidigt lärde hon sig var städerna låg. Du kanske trycker detta är korvstoppning. Jag tycker det är briljant. Denna metod är underskattad i dagens svenska skola.
I skolan i dag upplever jag allt som oftast att elever säger; varför ska vi lära oss det här? Och vad har man för nytta av det här? Mycket tid och energi går åt till denna frågeställning. Dessutom tycker eleverna (de flesta) inte om läxor.
Visst är det som du säger; att det är vi som är vuxna som ska stötta våra barn och ungdomar till att vilja lära sig mer och växa som människor. Men jag är ärligt talat pessimistisk.
Jag tycker inte eleverna utnyttjar sin skoltid på bästa tänkbara sätt. Och fakta från verkligheten talar för att fler blir underkända i skolan i dag. Tyvärr!
Nu till din läxa som du gjorde lite halvhjärtat tycker jag. Två rätt är lika med betyg två av fem möjliga .... eller två plus, för fråga fem hade du gjort kanonbra. Återkom gärna med de tre resterande frågorna, för du vill väl ha en femma i betyg?