Ska stan vara till för människor eller bilar?
Förslaget om att avgiftsbelägga parkerandet i centrala stan skulle på ett effektivt sätt få fler att välja miljövänliga alternativ samt att frigöra resurser för exempelvis utökad busstrafik och fler cykelvägar, skriver Christer Lindström. (Arkivbild)
Foto: Gunnar Westergren
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Förslaget om att avgiftsbelägga parkerandet i centrala stan skulle på ett effektivt sätt komma tillrätta med överutnyttjandet, göra det lättare att hitta parkeringsplats, få fler att välja miljövänliga alternativ samt att frigöra resurser för exempelvis utökad busstrafik och fler cykelvägar.
Skälen till att p-skivan infördes var att handeln i Piteå då var i kris och många butikslokaler ekade tomma. Det fanns då långt fler p-platser i centrum än det behövdes. Piteå som handelsområde behövde en lockvara. Nu är dock situationen en annan. Handeln är stark i Piteå, med två gallerier och Backenområdet som lockar nya butiker hela tiden. Det största problemet är nu att hitta en p-plats. Även tekniken har gått framåt och borta är den tid när man var tvungen att ha kontanter för att parkera, på moderna p-automater är det bara att dra kortet när man kommer och när man far, för att betala. Piteå kommun har åtagit sig att bli en ekologiskt och socialt hållbar kommun. Vi måste ta vårt ansvar och göra vad vi kan för att inte bidra till den globala uppvärmningen.
Detta ställer vissa krav på att bland annat sänka utsläppen av koldioxid. Om man skulle införa p-avgifter, som uppskattningsvis skulle ge minst tio miljoner kronor i intäkt för kommunen finns möjligheten att göra en miljöväxling och satsa mer på att utveckla kollektivtrafiken och andra miljövänliga transportsätt. Ett annat sätt att främja miljön är att behålla gratis parkering för alla som kör med en så kallad miljöbil.
Man kan även fråga sig hur vill vi att stan skall vara, skall den vara planerad och uppbyggd för människor eller för bilar?
Det ska givetvis även i fortsättningen gå att ta bilen in till stan, men det behöver inte alltid vara det smidigast, billigaste och mest bekväma sättet. Som jag ser det finns det i dag få skäl för kommunen att stimulera bilkörandet, som man gör med gratis parkering, men desto fler skäl att stimulera ett miljömedvetet leverne.