Seniorer i skolan en outnyttjad resurs
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Där framfördes bland annat en åsikt om att förstärkning av en vuxen person i skolmiljön skulle vara till stor nytta för barnens bästa vad gäller inlärning, trygghet med mera.
Nu kan ni som är ansvariga för barns trygghet i förskola, fritids- och grundskola tillfälligt anlita Resursgrupp 65+. Vi är en grupp pensionärer med väl dokumenterade kunskaper, som skulle kunna bli en tillfällig resurs, då lärarens arbetsbörda blir för betungande. Denna tjänst bör rymmas inom skolans budget då kostnaden är mycket låg. Att vi skulle ta arbete från andra lärare är det inte tal om, då vi endast erbjuder punktinsatser vid såväl enstaka som återkommande behov.
Seniorerna skall inte vara lärare utan en extra stödresurs i akuta situationer, som till exempel att stötta och motivera elever, som har svårighet i något ämne, motverka mobbning, sexuella trakasserier, missbruk och våld och i stället inge trygghet och stärka elevens självkänsla. Vid akut lärarbrist kan senior med behörighet tillfälligt ersätta läraren.
Bråk och mobbning kan minskas i skolor som satsar på dessa extra resurser, visar en rapport som gjorts vid institutionen för internationell pedagogik vid Stockholms Universitet.
Av erfarenhet vet man att en äldre person på ett lugnt sätt kan dämpa bråk, lyssna och trösta de elever som har problem. Trygga barn i skolan lär sig allt vad skolarbete innebär mycket snabbare. OBS! Resursgrupp 65+ kräver obligatoriskt utdrag ur belastningsregistret vid arbete med barn och ungdom. En förebyggande insats som lönar sig för barn, ja för hela samhället. Genom Resursgrupp 65+ tillförs skolan: kunskap - erfarenhet - omtanke