Saltet förstör säkerheten på våra vägar
Resursgrupp 65+ är en grupp pensionärer som kan anlitas som en tillfällig resurs bland annat i förskolan, fritids- och grundskolan skriver Bengta Karlsson. (Personerna på bilden har inget samband med insändaren).
Foto: Foto:Jurek Holzer/SCANPIX
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Personligen har jag själv tyckt att vinterhalvåret har varit en bra årstid att köra bil.
Men inte nu längre, efter att saltningen har förstört trivseln och säkerheten att färdas på våra vintervägar. Nackdelarna med att köra bil på saltade vägar har du själv så bra angett, men varför det saltas i tid och otid har vi bilister inte fått ett ordentligt svar på från ansvariga på Vägverket.
Jag tror det beror på flera orsaker. De som i dag har ansvaret för underhållet ser i första hand på kostnaderna.
Med saltet slipper man den traditionella vintervägbekämpningen, man reducerar användandet av plogbilar och väghyvlar.
Kunskapen om bra vinterväglag är inte bra hos ansvariga, erfarenhet saknas!
Som bevis för detta kan nämnas vägdirektören Lena Dahlgrens svar på reporterns fråga när hon började sin anställning på Vägverket Region Norr, citat: "Jag har ingen som helst kunskap (erfarenhet) om vägar och vägunderhåll".
Tyvärr får vi nog fortsätta med salt på vägarna så länge som Vägverkets chefer inte kan förstå att miljön på sikt förstörs, samt att deras kunskap om vintervägunderhåll är begränsad, eller till och med saknas helt.