Salt på vägarna förstör miljön

Insändarskribenten undrar om Vägverket har gjort någon analys om vilken inverkan saltningen har på miljön. (Arkivbild)

Insändarskribenten undrar om Vägverket har gjort någon analys om vilken inverkan saltningen har på miljön. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

Piteå2008-10-29 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu har eländet med saltningen börjat och jag undrar om det är gjort en risk/konsekvensanalys av Vägverket om vilken inverkan saltningen har på miljön. Det är inte bara saltet som är belastningen på miljön, det är även den stora mängd spolarvätska som måste användas. Vissa dagar räcker inte sju liter tur och retur Piteå-Luleå, och så måste bilen tvättas ofta under perioden som saltet används.

Att man måste tvätta bilen är inte så farligt men det går ungefär en liter avfettningsmedel av värsta sort för att överhuvudtaget få bort saltet från karossen vilket medför att det inte är någon idé att fara till en automattvätt, för där är inte avfettningen tillräckligt effektiv.
Dessutom tvättar de med delvis återvunnet vatten (saltvatten). Därför tvättar många pendlare hemma på gården eller i garaget, vilket inte är tillåtet (man får inte använda avfettningsmedel på hårdgjorda ytor eller om det inte finns oljeavskiljare. Dessutom har oljeavskiljare problem att klara olja som lösts med mikroavfettning vilket är det som fungerar) men om man vill få bort smörjan som verkar bestå både av salt och något svart (asfalt?) så måste man.
Vägverket brukar anföra att det är för trafiksäkerheten som man saltar men jag betvivlar att det är trafiksäkert att vägbanan är våt hela vintern (saltet tar upp fukten från luften) och lysena och vindrutan är nedkletade av salt vilket sätter ned sikten samt att mötande trafiks ljus reflekteras och bländar.
När jag sedan svänger av från de saltade vägarna så fungerar inte mina friktionsdäck. Det blir "snorhalt" under flera mil innan de börjar fungera som tänkt. Men det förbättrar ju statistiken för Vägverket eftersom det är på de osaltade vägarna som olyckorna inträffar, på grund av de halkiga däcken.

Jag kör över 4 500 mil per år men de värsta milen är efter saltade vägar. På ren vinterväg är det inga problem ljuset fungerar, man ser ut genom vindrutan och jag vet hur fästet är även om det är dåligt, vilket man aldrig kan veta på saltade vägar när vägen fryser vid olika temperaturer beroende på salthalt. Ser gärna att vägv(ä)rket bemöter insändaren!


PT har gett Vägverket möjlighet att besvara insändaren. Svar har dock inte inkommit inom utsatt tid.
Läs mer om